Alla inlägg den 29 juli 2016

Av Svensson Svensson - 29 juli 2016 22:00

Lasagne - ja det är lite minnen med den rätten *ler*, gamla minnen. Och sen är det en super god maträtt som för mig är lite lyxig då den tar lite tid att göra.

 

Och idag är det den här rättens egna dag - klart man borde ha firat det, gjort en egen lasagne o njutit av - tagit o fryst resterna så att tjejerna kunde få också. 

 

Minnena ligger i min första resa att träffa deras pappa, mitt ex, för hundra år sedan - nja kanske inte riktigt men nästan. Jag hade varit i Skara för att ställa ut min hund, som vann sitt första certifikat där - bara det var en lycka... 

Sen kommer jag till honom, han bodde i källaren på sina föräldrars hus - det första hans mamma sa surt när jag kom var att han hade då stått o lagat lasagne till mig, det gör han inte till dom inte *ler*. Nääää vad lustigt, varför lagar man inte sin specialltet till mamma men till en tjej man börjat träffa... ja man kan undra *Ler*

 

Mat fungerar tydligen inte bara på männen *ler* vi gift oss, fick 3 underbara barn, mina tjejer dom två är jag så stolt över. Vi var ett par i 20 år.... så ja kanske var det lasagnen  *ler*

 

 

 

 

 

 

Ingredienser

Köttfärssås

  • 0.5 st gul lök(ar)
  • 4 klyfta(or) vitlök(ar)
  • 1 msk olivolja
  • 500 gram köttfärs
  • 1 tsk basilika, torkad
  • 1 tsk oregano, torkad
  • 3 msk tomatpuré
  • 1 msk balsamvinäger
  • 380 gram krossade tomater, + 1 förp vatten
  • 2 msk grönsaksbuljong
  • 1 krm salt
  • 1 krm svartpeppar
  • 500 gram lasagneplattor, 1 ask

Bechamelsås

  • 100 gram smör
  • 0.75 dl vetemjöl
  • 8 dl mjölk
  • 150 gram ost, riven
  • 1 krm salt, efter smak
  • 1 krm vitpeppar, efter smak

Sallad

  • 1 st salladshuvud
  • 125 gram körsbärstomater
  • 0.5 st rödlök(ar)
  • 1 msk olivolja
  • 1 tsk balsamvinäger

 


Tillagning


Köttfärssås

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Skala och finhacka lök och vitlök. Hetta upp olja i en stekpanna och fräs löken tillsammans med färsen tills färsen är genomstekt.
3. Tillsätt basilika, oregano, tomatpuré och balsamvinäger. Fräs ytterligare 20 sek under omrörning.
4. Tillsätt krossade tomater, vatten och buljong. Krydda med salt och peppar efter smak. Låt köttfärssåsen puttra på svag värme ca 10 min.

Bechamelsås

Smält smöret i en kastrull.
Vispa ut mjölet i det smälta smöret och tillsätt mjölken lite i taget.
Sjud under omrörning tills såsen tjocknar.
Tillsätt hälften av osten och smaka av såsen med salt och vitpeppar.

Lasagne

Varva bechamelsås, lasagneplattor och köttfärssås i 3 lager.
Avsluta med ett lager lasagneplattor, bechamelsås och resten av den rivna osten.
Sätt in i ugnen ca 30 min.


Sallad

Skölj och strimla sallad och skölj och halvera tomater.
Skala och finstrimla rödlök och blanda i en skål.
Ringla över lite olja och balsamvinäger.
 
Servera lasagnen med grönsallad.

 

 

(nej inte det recept jag lagar - det som jag blev bjuden på - med det här är gott det med *ler*

för det receptet går inte att skriva ner - det är för mycket på "känn" )

 

-----------------------------

 

Sen vill jag inte glömma - det är faktiskt tigerns dag idag också (men här är det väldigt varierande för olika djurparker har sina egna dagar när dom "firar" tigern), så klart jag måsta ta med detta vackra kattdjur :)

 

 

Av Svensson Svensson - 29 juli 2016 08:45

Why do I say that? Well I started talking to myself in English and thinking in English. If absolutely everything, inside the head is in English. So it's only fair to assume that I watch too much on youtube, what else would it be?

 

I even write here in my blog in English, maybe the risk is that I start to answer my friends, colleagues, and perhaps even with customers in English. Oh, and that would be foolish, because my English is just good enough to be right there - inside my head converse only to myself * smiles *.

 

Ja faktiskt är det så illa, jag märker av att jag tänker o småpratar med mig själv på engelska, ska jag ta det som en varning?? Att jag tittar på tok för mycket på youtube, för klart det kommer därifrån. Så mycket film om olika intressen jag har som jag tittat på sista veckorna så är det inte så konstigt.

 

Jag har plöjt igenom den ena intressanta filmen efter den andra – fått massor av idéer o tips som jag bara måste prova på. Som att måla svarta naglar med röd undersida som Christian Louboutin designade skor, eller göra tavlor, askar o mera i Mixed Media teknik, leka mera med olika borrar när jag graverar, samt prova på att gravera på billack o metall. Jag får en starkare önskan att vilja ha en vanda orkidée, jag lär mig se mer hur mina befintliga plantor mår. Jag vill göra egna smycken i silver clay, men också prova på att göra små figurer – jag har ju sedan länge gjort figurer i lera, varför inte prova förminska o göra dom i detta material. För att inte tala om att jag är sugen på att prova jobba i läder… ja det finns för mycket skoj på yourtube o det ena leder till att man tittar på något annat som leder till ytterligare idéer.

 

Och allt är ju på engelska, utan svensk text – så till slut har ialla fall jag märkt att jag inte längre ens tänker på svenska när jag tittar, jag översätter inte ens i huvudet som jag gjorde från start eller när jag bara tittar på någon enstaka film då o då.

 

 

 


 

But it´s easy to think in english, and no one is telling me I do it wrong so, maybe I just keep on doing it *smile*

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards