Alla inlägg den 25 juli 2016

Av Svensson Svensson - 25 juli 2016 20:15

Vet inte om jag har tid att jobba, jag menar jag har hittat så många skojiga saker jag vill prova på, som tar lite tid att pyssla med. Sen så kanske jag inte har utrymmet – men har kommit på en variant där med, på hur o var jag kan förvara saker – verktyg o material, för allt jag vill göra. Man får vara lite kreativ ibland, och det skulle kunna gå.

 

Det nya då, ja det är något jag hittade av en slump på en blogg för några veckor sedan, Mixed Media, o jag är häpen över hur snygga saker dom gör. Jag ska helt klart prova, först tänkte jag – näää det där klarar jag inte av, men så tittade jag på mina små gratulationskort jag gjort o kom på att jag redan på sätt o vis ju startat upp den här biten. Det jag ska prova på mer o utveckla är att ha flera saker, lager på lager o mer leka med färger.

 

Jag gillar tanken att leka med omslag av anteckningsböcker, fotopärmar osv.
Märker också att jag dras en hel del till motiv som inspirerats av steampunk. Jag ska inte säga att jag är en fan av just steampunk i stort, men vissa delar, vissa saker är bra läckert just i steampunk. Som detta med Mixed Media, korsetter i den stilen tilltalar mig enormt. Vet inte om det är färgerna eller materialet…

 

Kom just på att om jag sen verkligen gillar att göra saker i metall clay – så kan jag göra i brons o koppar, små figurer – som kugghjul, blommor, för att använda mig av att göra motiv i Mixed Media med just steampunk tema.
Ja man ska ju drömma eller hur *ler*

 

Men visst är det en läcker konstform som verkar otroligt skoj att göra. Man får helt klart utlopp för sin kreativa sida. Kladdigt o kletigt o helt tillåtet *ler*

 

Ja tankarna springer snabbt iväg när man börjar titta o får en massa idéer o en kreativa sidan börjar jobba *ler*
Men omslag till anteckningsböcker låter som lagom stort att börja med.

 

 

 



       

Av Svensson Svensson - 25 juli 2016 11:00

   


Det har inte jag, men jag har varit sugen på att prova under snart 10 års tid, men aldrig kommit till skott. Kanske för att jag inte tror att det skulle bli något bra om jag provade o då skulle min bild av vackra tavlor av metoden att blekna bort o jag ser bara inom mig mina egna försök *ler* 

 

Eucastic art är nä man använder vax som man smälter som ”färg”. Man kan använda olika verktyg för att få till olika effekter. Det här är en konstform som är flera tusentals är gammal, det finns flera museer o konstgallerier som visar exempel på historisk konstform, som har exempel på encaustic art från medeltida Europa o antika Egypten.

 

 

 

 

Det vax som mest används är bivax, men det finns också andra typer av vax som går att använda. Man kan använda vax som redan är har färgats eller välja att köpa ofärgad vax o pigment för att färga sitt eget vax.
Det finns också konstnärer som inte vill smälta sitt vax med järn, dom använder då ett vax som är i en halvflytande form.

 

 

 

 

 

Konstnärer som håller på med detta sätt att måla på, använder sig av flera olika verktyg o metoder för att få fram det som vill i färg, struktur osv. Men är man sugen på att bara prova på, göra det för att det är kul behövs inte så mycket mer än papper som är för encaustic art, ett järn som man använder till att smälta vaxet o vax. Sen om man vill några penslar för att manipulera vaxet på ett annat sätt än bara järnet.

 

 

 

 

Men visst är det otroligt vackra tavlor o duktiga konstnärer. Och när man ser filmer på youtube så visst ser det skoj ut när dom gör det, men också svårt.





 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards