Direktlänk till inlägg 5 juli 2016

Så glad jag är över mina blommor – framför allt mina orkidéer

Av Svensson Svensson - 5 juli 2016 19:15

 

Jag fick ju en ganska stor ”familj” med orkidéer här under våren – går inte motstå när plantan står där utan blommor eller nästan helt utblommad för 20 kr/st. Men det innebar också att det blev lite full *ler*. Har även då mina phalaenopsis inte dog direkt vågat mig på några andra sorter. Och även dom ser ut att trivas ganska så bra.

 

Köpte en Cymbidium från en medlem i en grupp på fb, den var jag verkligen tveksam på, ska jag prova ta livet av den eller låta någon annan pyssla om den – men än verkar den trivas.

 

 

 

 

Sen fortsätter jag med mina fynd o på väg att överblomma. plantor, den här Miltonia fick följa med hem när den kostade 50 kr istället för 199 …. Den är otroligt vacker, nu faller blommorna en efter en men tog ju den som hade blommor kvar, många var tomma helt redan i affären så det var väntat.

 

 

 

 

 

Jag har ju testat Semi water o Full water – metoden på några plantor. Och det jag just nu går på är att dom plantorna som har gröna fina rötter i krukan får sitta kvar tills vidare – dom som jag ser börjar vantrivas pockar jag upp, tar bort alla döda rötter o sätter ner dom i vatten kultur. Sen är det lite olika om det blir semi eller full. Jag provar mig fram för verkar som om plantorna trivs lite olika – har en tanke som jag ska fortsätta kika lite på.

 

Det är att plantor som har ganska bra med rötter, ganska friska plantor mår bra o klarar semi jätte bra, medan dom plantorna som har nästan inga rötter alls kvar, som mår lite dåligt mår bättre av full – men som sagt det där är bara en idé jag fått.

 

Däremot så märker jag skillnad här hemma nu när jag har små mycket vaser med vatten som står – min lilla lägenhet är fuktigare. Vilket säkert inte orkidéerna klagar över. Mitt nästa projekt nu är att hitta en att sätta i badrumsfönstret o sen en vanda, en vanda är verkligen min dröm. Dom är så vackra så jag tappar andan när jag ser dom.

 

Här är en av mina helt utblommade 20 kr fynd som fick knopp o nu slagit ut – den är så vacker, stora underbara blommor. 

 

 

 

 

 

En annan planta har fått knopp på befintliga stänglar o det kommer även en ny stängel o jag är glad som ett barn på julafton *ler*

 

 

 

 

 

Fick en fin lila phalaenopsis av en väninna i födelsedagspresent i december o jag var lite ledsen när alla blommor ramlat av. Men nu har den fått massor av knoppar där flera blommat ut. Det enda jag ser är att blommorna är mindre nu än vad dom var från start. Men lika vackra.

 

 

 

 

 

Även utanför har det börjat växa på sig *ler*

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards