Alla inlägg under maj 2016

Av Svensson Svensson - 6 maj 2016 04:40

En ledig natt innebär inte annat än att jag är vaken hemma o får titta klart på filmen eller läsa klart det intressanta kapitlet utan att bli störd *ler* eller jag kan meditera o koppla av. 

Så kanske det är lite tidigt att säga God Morgon när klockan är halv fem? Fåglarna kvittrar som attans ute o det är ju ljust så jag säger 


 




Än ser det faktiskt lite grått o trist ut, men hoppas att det blir en härlig solig dag - som jag kan sova bort, igen *ler*.

 

Själv sitter jag o fördriver tid genom att läsa på Aftonbladets sida, det finns alltid något att fördriva tiden att läsa där - nya, gamla nyheter eller det jag kallar skvaller...

 

Gillade dagens horoskop för mig, låter som om det blir en trevlig fredag *ler*


"Fredagen blir ljuvlig. Rolig, romantisk, mysig, stämningsfull och festlig på samma gång. Du trivs."

Av Svensson Svensson - 5 maj 2016 15:52

 

 

Jag hamnar då o då på programmet The Millionmatch Maker – den går på flera kanaler, tror jag ialla fall. Tyvärr är väl det som med dom flesta programmen att samma går runt runt runt – det blir tråkigt. Patti som styr o ställer är verkligen en personlighet som jag inte än bestämt mig för om jag älskar eller ogillar. Hon är ”mycket” – men verkligen spontan o rakt på.

 

Då o då känns det som att hon blir på tok för mycket, det känns överdrivet o jag tänker – men ge dig, lugna ner dig… men samtidigt har hon oftast rätt, sen att hennes sätt kanske är lite väl ”starkt” ja hon hade väl inte varit kvar med sitt program säsong efter säsong om hon inte haft sitt sätt.

 

Men väldigt ofta så säger hon saker som är bra, som är rätt o som flera borde tänka på. Eller så säger hon saker som jag senare tänker lite mer på, lite personligt, hur är just det där för mig, stämmer det???

 

Som idag så pratade dom om det här med att inte ha sex på första daten, att vara ett par först. Det var en man som fick skäll för att han trots hennes regler hade sex på första daten. Hans försvar var att han måste ju känna om kemin stämde… Patti menar på att det känner man av att kyssas – det räcker för att känna av om kemin stämmer.
Nu lyssnade jag inte sådär jätte noga – men Patti sa något om att något sker inom oss när saliven blandas – hormoner. Det skulle vara vetenskapligt – vore intressant att ta reda på, men frågan är om jag orkar…

 

Vilket jag gjorde – blev lite för nyfiken på vad jag kunde hitta vid en snabb sökning om detta…. O fick fram följande:

Ämnen i saliven och undermedvetna doftsignaler påverkar hur attraktiv vi finner den vi kysser, enligt vetenskapen.
Om det slår gnistor och rummet gungar när man kysser någon är det troligtvis feromonerna som slår på stora trumman. Feromoner är en typ av kemisk substans som avges för att kommunicera eller locka sexuella partners mellan individer av samma art, särskilt bland insekter, spelar dessa doftsignaler en stor roll. 

Hos människan uppfattas dessa signaler vanligtvis inte som en lukt, utan registreras undermedvetet och ger en känsloretning i det så kallade vomeronasala organet, som är en samling receptorer i näsan. 
Feromonerna är förbundna med ett nätverk av nerver som går rakt upp till  det center i hjärnan som styr våra grundläggande instinkter och känslor.
Alla har vi olika ”dofter” o alla lockas vi, attraheras vi av olika ”dofter” – många forskare tror att det är viktigare att man klickar med ”doften” än utseende. Det är därför man ibland klickar så starkt med någon direkt utan att man egentligen förstår varför, det finns inget där som gör att man kanske normalt brukar attraheras, eller ens fått chansen att lära känna varandra – det klickar starkt direkt.


Vem vet kanske är det just det vi kallar ”kärlek vid första ögonkastet” – det är inget visuellt alls, det är våra dofter som gör att vi faller så direkt o starkt för vissa o att det håller i sig. Det är våra dofter som stämmer.

 

 

 

 

Ja kanske stämmer det, för det finns ju människor som jag älskar som personer, det finns dom som är så snygga så man behöver haklapp för man dreglar – ändå så finns inte den där djupa attraktionen, det där som gör att man klickar o vill vara nära, ta i, känna, smaka, lukta, ge, få….  Men det däremot kan vara känslor som kommer över en som ett slag i magen helt oförberett när man träffar någon som man inte alls ens trodde skulle beröra en på det sättet. Attraktionen är ömsesidig o växer snabbt starkt av att bara ha kontakt med varandra.

 

Tror jag på detta då – ja jag kan inte säga annat än ja när jag tänker efter. För det ger mig också förklaring till varför det klickat eller inte klickat… eller varför vissa relationer håller o andra inte även om man vill o försöker.

 

 

 

 

Kan bara sitta här o småle vid tankar på just det här starka klickandet som sker direkt, känslan av att vara nära, känslan av beröring, o kyssar – kanske det är just doft som gör att attraktionen är så stark o finns kvar?

Av Svensson Svensson - 3 maj 2016 14:17


I söndags var jag på Arlanda för att hämta upp ett gäng glada resenärer efter en weekendsemester. Står där snällt o väntar – precis i gluggen där alla passagerare ska gå ut står liten grupp med blommor, flaggor, högtalare, en med stor videokamera på axeln….
efter ett litet tag kommer det ut en liten grupp människor o då sätter dom som väntade igång att spela musik, ropa, hejja och göra väsen av sig… den som filmade for runt o filmade från alla vinklar, det blixtrade. Alla var så upptagna med det att dom lämnade bagage, sina väskor – alltså handväskor, öppna utan tillsyn – en taxiförare påpekade för dom att dom måste se till sitt bagage plus att det var bättre om dom flyttade sig lite åt sidan. För ingen kom fram av dom som kom bakom…. Behöver jag tala om att dom inte gjorde något av sakerna…. Sen försvann den nu stora gruppen av människor med flaggor, högtalare, väskor osv… det blev nu fritt o alla kunde gå iväg.


Jag tänkte faktiskt inte ens på vilka dom här kunde vara eller vilken flagga det var dom bar över axlarna o viftade med. (Erkänner min totala okunskap i flaggor) Tills imorse när jag åker hem från samma ställe – Arlanda – då som alltid när jag kör runt 6-tiden så lyssnar jag på NRJs morgonprogram – då var Farao med, snacka om att vara en person som bjuder på sig själv…. Skrattat mycket åt honom på mornarna ….


Farao hade tydligen kommit från Portugal (tror jag) samtidigt, o hamnat i detta välkomnande med flaggor o ståhej… men nej det var ju inte honom dom välkomnade, attans *ler* - hade jag vetat o känt igen honom hade jag kunnat stojja lite – viftat med någon flagga o välkomnat honom. Men nu visste jag ju inte *ler* o känner inte heller igen honom ska jag ärligt erkänna – för mig är radioröster som det alltid varit just bara röster i radion, jag letar inte upp bilder o ser hur dom ser ut….


Det här sällskapet som kom, som allt ståhej var för, dom som stoppade upp allt under säkert 5-10 min – det var tydligen – fick jag höra då imorse – Armeniens artist, bidrag till Eurovision Song contest… gäller vara ute i god tid *ler*…



Jag själv tycker kanske att Farao hade varit värd lite av samma uppmärksamhet *ler* hade varit skoj att höra honom berätta om det sen i radio ialla fall – han är bra på att svänga till sina små berättelser.

I söndags var jag på Arlanda för att hämta upp ett gäng glada resenärer efter en weekendsemester. Står där snällt o väntar – precis i gluggen där alla passagerare ska gå ut står liten grupp med blommor, flaggor, högtalare, en med stor videokamera på axeln…. 
efter ett litet tag kommer det ut en liten grupp människor o då sätter dom som väntade igång att spela musik, ropa, hejja och göra väsen av sig… den som filmade for runt o filmade från alla vinklar, det blixtrade. Alla var så upptagna med det att dom lämnade bagage, sina väskor – alltså handväskor, öppna utan tillsyn – en taxiförare påpekade för dom att dom måste se till sitt bagage plus att det var bättre om dom flyttade sig lite åt sidan. För ingen kom fram av dom som kom bakom…. Behöver jag tala om att dom inte gjorde något av sakerna…. Sen försvann den nu stora gruppen av människor med flaggor, högtalare, väskor osv… det blev nu fritt o alla kunde gå iväg.

Jag tänkte faktiskt inte ens på vilka dom här kunde vara eller vilken flagga det var dom bar över axlarna o viftade med. (Erkänner min totala okunskap i flaggor) Tills imorse när jag åker hem från samma ställe – Arlanda – då som alltid när jag kör runt 6-tiden så lyssnar jag på NRJs morgonprogram – då var Farao med, snacka om att vara en person som bjuder på sig själv…. Skrattat mycket åt honom på mornarna …. 

Farao hade tydligen kommit från Portugal (tror jag) samtidigt, o hamnat i detta välkomnande med flaggor o ståhej… men nej det var ju inte honom dom välkomnade, attans *ler* - hade jag vetat o känt igen honom hade jag kunnat stojja lite – viftat med någon flagga o välkomnat honom. Men nu visste jag ju inte *ler* o känner inte heller igen honom ska jag ärligt erkänna – för mig är radioröster som det alltid varit just bara röster i radion, jag letar inte upp bilder o ser hur dom ser ut….

Det här sällskapet som kom, som allt ståhej var för, dom som stoppade upp allt under säkert 5-10 min – det var tydligen – fick jag höra då imorse – Armeniens artist, bidrag till Eurovision Song contest… gäller vara ute i god tid *ler*… 

Jag själv tycker kanske att Farao hade varit värd lite av samma uppmärksamhet *ler* hade varit skoj att höra honom berätta om det sen i radio ialla fall – han är bra på att svänga till sina små berättelser.

Av Svensson Svensson - 2 maj 2016 17:11

Nu äntligen har jag fått blommor på mina orkidéer - har aldrig lyckats innan dom har bara dött, men nu så *ler* 

 

Här är den första knoppen som slagit ut, men det finns nya knoppar på flera av plantor, det kommer nya blad på nästan alla. Det som är kvar sen är att få nya stänglar som ger blommor, det kommer bli en extra känsla.

 

Sitter o njuter av fina olika varianter av orkidéer på en sida från Tyskland - vi är några som pratat om att tillsammans skicka efter några plantor därifrån. Visst lockar många olika, men jag är lite mer realist, ingen mening med att ta svåra blommor, jag håller mig nog än sålänge till lättare varianter o istället ser efter nya färger o stora blommor.

 

 

 

Av Svensson Svensson - 1 maj 2016 18:34

 

Ja tänka att man trots min ålder inte lär sig något! Ja nu var det då igen en stunds grämande – varför, varför – skulle INTE ha gjort så. Vet ju av erfarenhet att det inte fungerar, har aldrig gjort o kommer aldrig att göra. Så varför inte ta lärdom o istället göra på ett annat sätt???

 

Näää jag är där o litar på att det ska gå bra, så gör om samma misstag = samma resultat… Det blir inte bra alls o jag ledsnar o slutar. Jag gör det när jag känner att det blir fel, när det inte går att rätta till, då slutar jag helt. Jag vet att det blir bara mer tillkrånglat om man försöker rätta till det – mera ”kluddigt” o sen ser man inget alls….

 

Jag vet ju – man ska inte, eller jag ska inte, jag ska aldrig tro…. Ja tro att det fungerar för det gör det inte, inte för mig…. Lösa korsord med bläckpenna… det är det dummaste jag vet – ändå gör jag det om o om igen. Jag tycker det är avkopplande att lösa korsord eller andra saker som finns att fördriva tid med i tidningar – nu är jag dock inte så där jätte bra på det så jag håller mig till nivån ”en penna”, räcker för mig *ler*…. Men ska ju ta blyerts…. Å andra sidan när jag tänker till så kvittar det – jag kör på, när det blir fel orkar jag ändå inte sudda – jag slutar då med. Och japp det blir oftast fel – få saker jag löser helt ut o rätt *ler* Men kvittar, jag har en trevlig stund av tidsfördriv o  försöka sluta bli irriterad på mig själv över att jag envist fortsätter med bläckpenna… vet ju att jag ändå inte suddar o ändrar ;)
Men bara för att – jag har dammat av en blyertspenna ….

 

Fick en tidning av en vän – kommer nu att bli fler igen, han har bytt till denna – uppskattar verkligen att det är rätt svårighetsgrad för mig denna gång *ler*

 

 

 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards