Alla inlägg den 14 maj 2016

Av Svensson Svensson - 14 maj 2016 20:00

 

I natt brann det i ett café som låg i centrum utefter en gågata Jag är inte den här nyfikna typen som bara måste dit o titta när allt sker. Jag känner att personalen som ska vara där när något sker, som brandmän, polis, ambulans osv ska få arbeta fritt. Personer som drabbats ska få vara ifred, det ska inte tå en hop med personer som tittar på det som för dom är en katastrof som om det är en teater. Visst åker jag sen förbi efteråt så klart jag tittar för att se hur mycket som förstörts om det nu är som här i natt en brand.

 

Jag körde många som skulle hem som varit där o tittat o det pratades om det som skett. Ska jag gå efter det som sas så är det ett under att centrum står kvar idag – för  oj så det brann o det spred sig snabbt, det kom fler o fler brandbilar för att kunna ha kontroll över branden. Och hela caféet samt lägenheterna över är totalt förstörda.

 

I o för sig så ja det är dom på så sätt att det krävs en hel del sanering efter en brand, det är sot o röklukt som tar sin lilla tid att få bort – jag vet! Men känslan var mer när folk pratade att det brunnit ner, att det inte fanns mycket kvar av byggnaden. Så tyckte ju inte jag då när jag åkte förbi senare….. 

 

Jag tycker att det är skönt att det inte blev mer, att det inte spred sig mer – det ligger gamla trähus precis över gatan – det hade kunnat bli så mycket värre om ingen sett det här i tid.

 

Nu kommer vi då till det här om att det är en anlagd brand. För så har tydligen polisen sagt, så står det i tidningen.
Jag hör då hur personer som pratar lägger in att det är anlagt för att någon ville bränna ner just det här caféet. Sånt känns så otroligt stort o hemskt för mig. Jag tänker vidare o undrar om polis/brandkår har samma definition på ordet ”anlagd” som allmänheten.
Jag har inte tittat närmare på det men tänker att det kan vara svårt att bara sådär direkt se om det är anlagd så att någon med flit tänt på för att det ska brinna eller om det är just att något skett som påverkat att det börjat brinna utifrån. Det är alltså inte elledning som är orsaken…  

 

För mig så kan branden ha startat av ren otur eller kanske man ska säga oförsiktighet. Som att någon suttit där inne vid möblerna o rökt, slängt ifrån sig en fimp utan att riktigt veta om den är helt släckt eller så går någon förbi o sprätter iväg sin fimp också utan att tänka på om den är släckt. Detta är för mig inte direkt anlagd brand även om det är så hemskt att man kan slarva på det sättet med saker som kan få så hemska följder. Som just eld.

 

Vi kommer kanske få veta vad som skett – när det utretts ordentligt. Eller så kommer det bara som det mesta som sker bara försvinna i massorna, man får aldrig veta svaren på det som skett.

 

 

 

 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards