Alla inlägg den 5 maj 2016

Av Svensson Svensson - 5 maj 2016 15:52

 

 

Jag hamnar då o då på programmet The Millionmatch Maker – den går på flera kanaler, tror jag ialla fall. Tyvärr är väl det som med dom flesta programmen att samma går runt runt runt – det blir tråkigt. Patti som styr o ställer är verkligen en personlighet som jag inte än bestämt mig för om jag älskar eller ogillar. Hon är ”mycket” – men verkligen spontan o rakt på.

 

Då o då känns det som att hon blir på tok för mycket, det känns överdrivet o jag tänker – men ge dig, lugna ner dig… men samtidigt har hon oftast rätt, sen att hennes sätt kanske är lite väl ”starkt” ja hon hade väl inte varit kvar med sitt program säsong efter säsong om hon inte haft sitt sätt.

 

Men väldigt ofta så säger hon saker som är bra, som är rätt o som flera borde tänka på. Eller så säger hon saker som jag senare tänker lite mer på, lite personligt, hur är just det där för mig, stämmer det???

 

Som idag så pratade dom om det här med att inte ha sex på första daten, att vara ett par först. Det var en man som fick skäll för att han trots hennes regler hade sex på första daten. Hans försvar var att han måste ju känna om kemin stämde… Patti menar på att det känner man av att kyssas – det räcker för att känna av om kemin stämmer.
Nu lyssnade jag inte sådär jätte noga – men Patti sa något om att något sker inom oss när saliven blandas – hormoner. Det skulle vara vetenskapligt – vore intressant att ta reda på, men frågan är om jag orkar…

 

Vilket jag gjorde – blev lite för nyfiken på vad jag kunde hitta vid en snabb sökning om detta…. O fick fram följande:

Ämnen i saliven och undermedvetna doftsignaler påverkar hur attraktiv vi finner den vi kysser, enligt vetenskapen.
Om det slår gnistor och rummet gungar när man kysser någon är det troligtvis feromonerna som slår på stora trumman. Feromoner är en typ av kemisk substans som avges för att kommunicera eller locka sexuella partners mellan individer av samma art, särskilt bland insekter, spelar dessa doftsignaler en stor roll. 

Hos människan uppfattas dessa signaler vanligtvis inte som en lukt, utan registreras undermedvetet och ger en känsloretning i det så kallade vomeronasala organet, som är en samling receptorer i näsan. 
Feromonerna är förbundna med ett nätverk av nerver som går rakt upp till  det center i hjärnan som styr våra grundläggande instinkter och känslor.
Alla har vi olika ”dofter” o alla lockas vi, attraheras vi av olika ”dofter” – många forskare tror att det är viktigare att man klickar med ”doften” än utseende. Det är därför man ibland klickar så starkt med någon direkt utan att man egentligen förstår varför, det finns inget där som gör att man kanske normalt brukar attraheras, eller ens fått chansen att lära känna varandra – det klickar starkt direkt.


Vem vet kanske är det just det vi kallar ”kärlek vid första ögonkastet” – det är inget visuellt alls, det är våra dofter som gör att vi faller så direkt o starkt för vissa o att det håller i sig. Det är våra dofter som stämmer.

 

 

 

 

Ja kanske stämmer det, för det finns ju människor som jag älskar som personer, det finns dom som är så snygga så man behöver haklapp för man dreglar – ändå så finns inte den där djupa attraktionen, det där som gör att man klickar o vill vara nära, ta i, känna, smaka, lukta, ge, få….  Men det däremot kan vara känslor som kommer över en som ett slag i magen helt oförberett när man träffar någon som man inte alls ens trodde skulle beröra en på det sättet. Attraktionen är ömsesidig o växer snabbt starkt av att bara ha kontakt med varandra.

 

Tror jag på detta då – ja jag kan inte säga annat än ja när jag tänker efter. För det ger mig också förklaring till varför det klickat eller inte klickat… eller varför vissa relationer håller o andra inte även om man vill o försöker.

 

 

 

 

Kan bara sitta här o småle vid tankar på just det här starka klickandet som sker direkt, känslan av att vara nära, känslan av beröring, o kyssar – kanske det är just doft som gör att attraktionen är så stark o finns kvar?

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards