Alla inlägg den 21 april 2016

Av Svensson Svensson - 21 april 2016 20:45

 

Min nya lilla orkidé – en Cymbidium hybrid (kan vara en ice cascade) måste nog ta o börja skriva upp namnen på dom när det blir flera sorter. Nej jag tänkte inte bli helt galen o skaffa många olika varianter. Jag tror jag kommer hålla mig till phalaenopsis – älskar formen på dessa blommor. (på önskelistan står högt upp storblommande varianter). Men samtidigt så kommer det säkert smita in en o annan variant, det är oundvikligt. Som 20 kr plantorna från Coop – Cambria, och nu då denna cymbidium och sen finns en önskan om en vanda, att hänga upp o låta rötterna vara fritt o dekorativa på sitt sätt. Kanske det blir en vanda till nästa år eller så…

 

 

Så här kan den kanske komma att likna

 

 

Nu har jag ju fastnat för att prova lite olika sätt att ha mina orkidéer – jag har dom som ”vanligt” i genomskinliga plastkrukor o bark, jag har några i vanliga ytterkrukor, andra i glasvaser, sen har jag tagit bort all bark för vissa plantor o provar semi vatten kultur o full vatten kultur. Har lite tankar på att fortsätta prova någon annan metod, som dessa små ”vattenkulor” eller att fästa plantan vid en träbit för att hänga på en vägg. Jag vill prova ha en hängande i fönstret i duschen… ja det finns många tankar sen får jag se vad som blir genomfört eller inte.

 

 

en av mina cambria

 

 

Just nu njuter jag ialla fall av att se att mina små försök verkar fungera jätte bra på dom flesta plantorna, några är i sämre skick o jag har ännu inte riktigt fått fart på dom…  men så är det ju, man vet aldrig när man köper dom vilken kvalitét det är på själva plantan – en del ser dåliga ut men är starka o kommer växa på sig, andra ser fina ut men kommer inte orka oavsett för dom är svaga. Men man pysslar om dom som man gör med sina djur o barn märker jag – o jag har också åkt dit lite på det sättet *ler*.

 

     

 

 

Men nu var det just om min nya orkidé jag tänkte skriva om – jag tyckte lät skoj att prova något nytt, helt ärligt visste jag inte ens hur den såg ut eller ens vad det var för sort – men tyckte det var skoj att prova något mer. Så den lilla plantan, delad från resten fick komma till mig. Men det var en resa som tog lite längre tid än tänk. För att packas o postas onsdag så är man ganska så säker på att den ska komma fram torsdag eller senast fredag – men inte då – helgen gick åt att försöka hitta paketet – men inte då, helger är i o för sig dumt att ens prova få tag på något överhuvudtaget. Men så på tisdagskvällen ”hittar” jag paketet o kan ta det med hem. Nu är ju då kl 21.30 lite sent att göra annat än packa upp, inspektera hur plantan mår – den var helt klart tagen av trippen, torra rötter o sladdriga mjuka blad, ja flera var vikta o jag var rädd att bladen skulle vara förstörda. Men efter en natt i en vas med enbart vatten o nu på förmiddagen planterad i en kruka med bark så har den piggnat på ordentligt o jag tror att bladen klarat sig bra, dom flesta har ialla fall rätat ut sig fint.


 

 


Nu hoppas jag att jag kommer kunna ge den här den miljön om omvård som den vill ha. Jag blev ju lite extra förtjust i den när jag läste lite om den – jag är ju svag för allt som kommer från Australien så det kändes inte fel att läsa varifrån den kommer.

 

Nu ska jag pyssla om den så gott jag kan o hoppas på blommor igen nästa år.

 

 

 

Av Svensson Svensson - 21 april 2016 15:37

Inte helt rätt text för att sätta ord på känslor som finns.... men andemeningen är så träffande när vissa lite bakomliggande saker bubblar upp o tar över mina tankar... vet inte varför, men det har varit väldigt många tankar, mycket tid som gått till att gå igenom vad som var, vad som hände....


Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards