Direktlänk till inlägg 2 april 2016

För att må bra...

Av Svensson Svensson - 2 april 2016 13:03

Alla vill vi må bra, både psykiskt o fysiskt. Många gör verkligen stora förändringar, verkligen försöker göra det som behövs för att uppnå det som vill - en bättra hälsa o välmående. För det är ju såhär att ingen kan hjälpa dig, göra något åt dom här sakerna mer än du själv. Man kan bara själv bestämma sig för att det här fungerar inte längre för mig, jag måste göra val, förändringar för att komma framåt, prova o se om det är just detta som gör att jag kommer må bättre.

 

Ibland gör vi förändringar som gör att det blir stora ändringar, det blev precis som vi ville, men oftast är det väl så att man är glad över att det blev bättre, allt kommer inte ändra sig över en natt. Man kämpar på o är glad över att det blir bättre som sagt. 

 

En sak är ialla fall säkert att provar man inte så kommer med all säkerhet inget att ändra sig. 

 

Psykiskt välmående kan innebära att man bryter upp, byter jobb, flyttar... kan vara jobbiga val men när man tagit sig igenom en liten tid oftast väldigt belönande. 

 

Fysiskt är det ofta att man måsta orka hålla ut en längre stund innan förändringar kommer. Det är ofta en ändring helt av sin livsstil - hur man rör på sig, vad man äter. Det här kan vara jobbigt att ändra - man är så inkörd i vissa mönster, man tror inte att man har tiden, orken - att laga annan sorts mat, det där att hitta recept, handla o hitta varorna, laga till maten verka ta längre tid, att avstå från vissa saker... 

 

Samma med det här att röra på sig, börja motionera, det blir så stort o övermäktigt, hur ska man få tiden o orken. Felet som oftast görs är att man börjar med för stor ambition o då blir det just för mycket att upprätthålla som en livsstil. Oftast behövs inte så stora förändringar, bättre små med regelbundenheten kan hållas.

 

Att jag har dom här tankarna nu är att jag delvis har en väninna som börjat med lchf, o hon berättade om en tjej som haft svår fibro, som blivit så mycket bättre efter att ha ätit lchf i ett halvår. Och jag har hört det innan, att vissa ändringar av kosten - som att äta efter lchf, kan ge otroligt bra effekter på fibro, eller för diabetiker att hålla en stabilare nivå - många äter inte bara efter lchf för att gå ner i vikt, det finns minst lika många som äter eller fortsätter äta så för att deras hälsa blev så mycket bättre.

 

Nu läser jag ofta en blogg här,  LifebyAnnie - den är så otroligt bra, det är en kvinna som jag beundrar, hon kämpar o ger aldrig upp, gnäller aldrig omotiverat. 
Nyss skrev hon en blogg om det här med att bli hjälpt av att byta kost - http://lifebyannie.bloggplatsen.se/2016/04/01/11291273-kan-andrad-kost-hjalpa-mig/

 

Jag blev lite intresserad av den här dieten paleo - så jag kikade vidare.

För jag tror jätte mycket på att man kan må så mycket bättre på alla sätt genom att ändra sin kost o börja röra lite mer på sig. Man behöver inte bli fantiker - men man kan hitta någon som gör att värk blir mindre, o allt som gör att någon som är jobbigt blir bättre är bra. 

Så kost tillsammans med att röra på sig kan aldrig vara fel - man blir piggare, orkar mer o mår bättre.

 

NU hoppas jag att det ska ge ett bra resultat för Annie, det är hon värd.

 

Själv googlade jag runt lite för att lära mig vad paleo var o blev också lite smått intresserad, hittade en sida som var jätte bra, mycket information. (Här hittade jag massor av bra lätt information - http://www.undervarttak.se/)

 

Och jag hittade en utmaning - 30 dagar strikt, att förändra sitt mående....

det innehåller både att äta efter paleo men också röra på sig - o jag blev jätte sugen på att anta utmaningen - 30 dagar är en kort tid av mitt liv, o det är väl investerat för framtiden om det här är något som fungerar..... men ska fundera lite till - det var lite kort tid för mig att förbereda mig innan starten av utmaningen - men å andra sidan kommer det säkert lera tillfällen....

http://www.paleo30dagar.se/

 

För det var lockande - jag har tänkt att bli lite mer strikt o starta upp igen nu när jag känner att förkylningen verkligen försvunnit o våren knackar på *ler*

Jag har börjat igen att röra på mig när jag kommit hem från jobbet - har märkt att det är den bästa tiden på dygnet för mig - då är jag fortfarande lite upp i varv, kommer ändå inte ramla i säng direkt - jag somnar sen mycket bättre o får sova flera timmar i sträck. Om jag ska ta det senare på dagen så blir det aldrig gjort - det finns alltid måsten.....

 

 

 

 

 
 
Annie

Annie

2 april 2016 14:01

Vilket fint inlägg. Blir så rörd ;)

Jag började läsa och redan i början kände jag igen mig, innan jag såg att du länkat mig ;)

Tack för det-du ska veta att det värmer mitt hjärta *ler* :)

Vad roligt att du blev intresserad av paleo!
Det är exakt den sidan jag går in på www. undervarttak.se :)

Där finns fisksoppan och massa annat gott :)
Har bakat bröd idag, matbröd till frukost o annat :)

Kommer nog nåt mer inlägg om paleo sen ;)

Kramar

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards