Alla inlägg under mars 2016

Av Svensson Svensson - 13 mars 2016 18:30

Så jag skrattade - kan inte infoga filmen så det får bli en länk.... 

kika från ca 2.15 in i filmen så kommer du få dig ett gott skratt :)

 

http://www.nrk.no/sport/helt-ramm---pling-i-kollen-8.-episode-1.12849401

Av Svensson Svensson - 13 mars 2016 08:30

I fredags tog jag en stund med lite avkopplande hand- och fot omvårdnad. Ni vet lite så där avkopplande, ta bort gammalt nagellack, fila lite, peta lite, lite vattenbad, smörja lite... sen så lackade jag tånaglarna i en mörk ny snygg färg. Hann bara lacka ett lager, nackdelen med ett "vanligt" lack är tiden för tork. Har blivit lite bortskämd sista året genom att enbart använda Isadoras gellack - gå ju så snabbt. Har bara ledsnat lite på att det bara går någon dag så gular lacket. Antar att det är överlacket som gulnar. 

 

Min äldsta dotter såg det här lacket o tyckte att jag absolut bara måste ha det o ett kompleterande lack för lite dekorering. Så jag köpte dom. Men som sagt det är vanligt lack o det tar lite tid att torka :)

 

Naglarna fanns det inte ens tid för - så jag lät dom vara naturliga. Men så skulle vi iväg igår - först var vi på hundutställning en sväng på förmiddagen. Sen var vi lata o åt lättlagat - läs vi åt snabbmat på Chop Chop - hem o slappa lite. 

 

Vi tittade kanske inte på melodifestivalfinalen, men tv´n gick i bakgrunden. Planen var att vi sen skulle gå ut o se på lite folk, ta ett glas vin. Och då måste jag ju ha något mer på naglarna kände jag ... så fram med lite dekoration o "dutta" på lite - tog något jag inte direkt kände att jag gillar, dom satt på en karta - men då har jag inge problem att ta bort det i veckan o göra om - gör som jag vill, när jag har lite mer tid... *ler*

 

Så här blev ialla fall naglarna nu ....

 

 

Av Svensson Svensson - 13 mars 2016 07:45

Idag var det igen en dag för något vi kan äta - mumsig sådan också, vem älskar inte en mazarin? Eller så tänker jag bara så för att jag bara älskar dom o alltid har gjort. Och idag kan jag äta en eller två med gott samvete - det är ju mazarinens dag.

 

 

  Man tror att den här smördegsbakelsen som är fylld med mandelmassa och toppad med vit glasyr är uppkallad efter den italienske kardinalen Jules Mazarin (1602-1661) - en kardinal som hade ett stort intresse för litteratur och han hade ett eget bibliotek, Bibliothèque Mazarine, som är det äldsta offentliga biblioteket i Frankrike.


 

 

 

 

MAZARINER 
Receptet gäller för 16 st


Ingredienser

  • 100 g Arla® Svenskt Smör, rumsvarmt
  • ½ dl strösocker
  • 1 ägg
  • 3 dl vetemjöl

Fyllning:

  • 150 g mandel
  • 3 bittermandlar
  • 1 dl strösocker
  • 75 g Arla® Svenskt Smör
  • 2 ägg

Glasyr:

  • 2 dl florsocker
  • ca 2 msk vatten

Gör så här:

Vispa med elvisp eller mixa smör och socker i en bunke.

Tillsätt ägg och mjöl och arbeta ihop till en deg.

Låt den vila i kyl 30 min. Sätt ugnen på 200°.

Skålla och skala mandeln. Mixa den fint eller mal den i mandelkvarn. Blanda med socker och smör. Tillsätt äggen och rör till en jämn smet.Tryck ut degen i mazarinformar av papper eller i smorda metallformar. Ställ formarna på en plåt. Lägg i fyllningen. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min. Låt svalna. Rör samman glasyren och bred över när kakorna kallnat.

TIPS:

En enklare fyllning får man av att röra ihop 200 g grovriven mandelmassa, 75 g rumsvarmt smör och 2 ägg. Pudra över florsocker i stället för glasyren.

 

 

 

 

Eller varför inte göra en kaka o rosa glasyr :)

 

Av Svensson Svensson - 12 mars 2016 21:00


Rakhsha Razani - Kärleks-Änglar


 

 

"Livet är som en berg-och-dalbana.

Bäst att hålla i varandra."

Av Svensson Svensson - 12 mars 2016 06:17

 

 

Sista månaderna har jag funderat väldigt mycket på det här med vänskap o vad det är, vad det står för. Helt klart verkar vi ha olika sätt att se på vad en vän är.

 

Mina funderingar började nog för längesedan o jag har skrivit om ämnet till o från, vad vänskap är, vad vänner betyder för varandra. Men så ibland sker saker som gör att tankarna tar lite mer fart igen. Den här gången var det delvis en väninna till mig som blev lite – inte illa, men plumpt bemött av en vän. En vän som gjort bort sig även vid tidigare tillfälle, men blev förlåten o dom började bygga upp en vänskap igen. Då kommer frågan, om någon agerar så att man bli ledsen mer än en gång, är det verkligen en vän? En annan vän hade en jätte nära vän som hon stöttade i en stund när hennes vän hade en svår sjukdom, men sen när allt var bra igen så bara försvann vännen i tystnad. Har det varit en vän om dom bara dragit nytta av någon, att ha någon under en tuff tid, för att sen försvinna?
Eller som när ett numera ex inte vill ha ett förhållande med mig, men säger att han är livrädd att mista mig som vän??? Varför då?

 

Jag har få nära vänner, några flera vänner, sen finns det massor av kompisar o ytliga bekanta. Mina närmaste vänner kommer jag alltid göra allt jag kan för, finnas där, hjälpa, lyssna, stötta, skratta, dela saker med. Vi kanske inte alltid har daglig kontakt – men det spelar ingen roll, vi finns där för varandra oavsett vad som sker o vilken tid på dygnet det än är. Vi är raka o ärliga mot varandra.

 

För är det en sak jag inte vill ha av mina närmaste vänner är att dom inte är ärliga, att dom inte vågar säga rakt ut om det är något som är fel, något jag gjort fel, sagt fel osv…  Om allt dom säger bara är att ”medhårs-ord” då skulle jag inte lita på dom. Man blir inte alltid så glad över vissa saker dom kommer att göras/sägas, men vad spelar det för roll när man vet att det dom gjort/sagt är enbart för att dom älskar mig o vill mitt bästa.   

 

 


För jag gör samma sak tillbaka – ibland måste man göra sånna saker just för att hjälpa. Samma som att säga till en om man börjar rasa iväg på en väg som är helt fel, farlig…. Inte sagt nu att man lyssnar – men man vet sen efteråt att dom försökte. DET är guld värt för mig.

 

När en vän ger råd till mig så lyssnar jag, det ger mig flera infallsvinklar o kan göra att jag gör ett bättra val – men dom kräver aldrig att jag ska göra som dom säger. Och det vet dom, att jag vill höra sanningen, men gör ändå som jag vill. Och det är samma sak åt andra hållet, jag ger råd, men har inte en tanke på att rådet kommer följas, jag bara säger hur jag själv tänker i just den situationen. Oavsett vilket val min vän gör så kommer jag alltid stötta o finnas där. Även om jag sagt ”gör inte så” o vännen gjorde så ändå, jag finns där o säger glatt ”vad var det jag sa” – näää självklart inte, jag finns där som en vän som förstår att man måste göra sina egna val o erfarenheter. Det där gäller ens barn o det följer oss hela livet faktiskt, kanske i mindre skala men det finns där.

 

Vänner reder ut saker – snabbt precis som man gör med en partner. Det är dumt att låta sker gro o ge en osäkerhetskänsla – som bara förstör. Bättre ta det o sen är det överstökat. För vem vet det kan vara missförstånd som är orsaken till att man behöver ta en pratstund.


Mellan vänner finns det tysta regler om vad som är okey o inte. Det här kan nog vara lite olika för alla, man har olika värderingar o lever efter olika synsätt – så jag ska inte gå in närmare på vad det är för regler – man bara vet ändå, för jag tror att man aldrig släpper in en människa som en nära vän om man inte i grunden har väldigt lika värderingar o syn på livet i stort.

 

En nära vän, är ofta en vän man har kvar i hela livet, med ups and downs, men när man lärt känna varandra så finns man kvar i varandras liv oavsett – idag är det ju lätt även om man flyttar över halva jordklotet, internet är något som håller oss nära varandra på ett bra sätt. Man kan ha direktkontakt om man vill.

 

Men försvinner en vän, eller gör något som gör att man inte kommer lita på personen så är det sen svårt att bygga upp en lika nära vänskap igen. OM det inte var en sak som till o med kan göra att man kommer närmare varandra – det finns ju även sånna saker som kan ske.
En sak ialla fall jag känner är att när en person väljer att inte vara min vän längre av någon anledning så försvinner många gånger dom här oskrivna reglerna – man har inte samma förhållande till varandra som hindrar en från vissa saker. Nu blir det ”fritt fram” man är inte i någon moralisk dilemma eller hur man ska säga….
*ler* o tänker kanske är det därför mitt ex vill vara vän med mig….

 

När man då haft något som gör att man kommit ifrån varandra, kan man laga vänskap? Ja självklart kan man det, jag tror att där ligger det i vad som skett, o hur nära vänner man var från start.
Allt går att förlåta, men att förlåta är inte samma sak som att man fortsätter vara vänner. Men jag tror att pratar man igenom det, om man sen verkligen var vänner på rätt sätt så kan man börja bygga upp en vänskap igen. Men det är självklart att mycket ligger också i vad som skett.

 

En liten tanke – har du någon gång blivit vän, inte nära vän men lite mer än ytligt bekant med någon som du egentligen från första stund kände – nej tack, håll dig på avstånd – men personen söker din kontakt eller finns i gänget av vänner så du försöker verkligen ge personen en chans. Du tänker att din första känsla kan ha varit fel – man ska ge alla en chans.
Om du har det – hur har det blivit? Har det visat sig att din första känsla var rätt eller var det bra att du gav personen en chans?

 

Jag har ännu inte haft fel på min första känsla – om det är så att jag får en stark negativ känsla direkt. Men visst har jag försökt, känt att inte kan man ”tycka illa om” personer som man inte känner – får en lätt skuldkänsla o ger personen en chans. Men det visar sig alltid att den där första känslan var rätt. Så nu mer kommer jag inte ge chanser, visst jag kommer inte vara otrevlig, men bara ytlig, inte släppa in det allra minsta. OM jag har fel får det visa sig framåt i tiden. Vem vet kanske det kommer ske någon gång det med…

 


   



Av Svensson Svensson - 11 mars 2016 22:15

 

Är väl att skriva något om finalen på årets melodifestival? Och jag ska inte vara sämre, eller hur? Man måste ju vara som alla andra *ler*. Men då är frågan – vad kan jag skriva – jag har sett en liten snutt av deltävlingen som var i Norrköping, en repris gick på tv när jag o min väninna pratade av oss när jag besökte henne, tv´n bara skvalade där lite i bakgrunden. Kan inte säga att jag kommer ihåg låtarna *ler*….

 

Men klart jag har säkert hört flertalet av dom som nu ska upp i finalen på radion, jag har bara inte varit medveten om att det varit låtar som deltagit o gått till finalen. Så för att kunna skriva något, ja om låtarna o vad jag tycker om dom – så blev jag tvungen att googla, kika lite på vilka det är o hur dom låter. Och visst var det så att flertalet har jag hört på radion o redan ledsnat på också för den delen.

 

Låtar jag tycker om att lyssna på, dom gör mig glad – inget sagt nu om jag tycker dom är bra eller ska vinna – bara att dom är trallvänliga o jag blir glad av att höra dom, det är;

Panetoz – Håll om mig hårt
SaRaha – Kizunguzungu
Ace Wilder – Don´t Worry
Boris René – Put Your Love On Me
Samir o Viktor – Bada nakna

 

Låtar jag sen kan säga att jag gärna hör på radion, dom är lagom bra skvalmusik, det är;

David Lindgren – We are Your Tomorrow
Robin Bengtsson – Constellation Prize
Frans – If I Were Sorry

 

Men vinna, vem ska vi sända – ingen???

Ialla fall ingen jag redan tröttnat på tänker jag, som;

Molly Sandén – Youniverse
Oscar Zia – Human
Wiktoria – Save Me

 

Men ska man nu skriva om tillställningen ska man väl också ha en åsikt om vilken låt som kan vinna eller som man hoppas ska vinna eller tycker ska vinna…. Och måste man så *ler*. Då får jag säga att det kan stå mellan Acer Wilder, Boris René o Robin Bengtsson.

Av Svensson Svensson - 11 mars 2016 21:00

Rakhsha Razani - Fräcka Änglar


 

 

"-Jag tycker att hon är ful som är så smal!

-Tänk om jag ändå vore lika ful som hon!"

Av Svensson Svensson - 11 mars 2016 05:45

 

Ibland, eller ganska ofta faktiskt, så hittar man saker, fakta på nätet som får ialla fall mig att dra på smilbanden ganska så ordentligt. Och det här var helt klart just sån fakta – det är fakta om vad som sker med vår kropp om vi sover nakna, fördelarna som ska göra att man kastar sin pyjamas, eller vad det nu är man kryper ner i för att sova.

 

Självklart kommer dessa 8 saker som är fördelar med att sova naken i form av en lista – vad som gör att man sover bättre naken.

 

Här är de 8 bästa fördelarna med att sova naken:

 

1. Bättre Metabolism

Sambandet mellan att sova naken och ökad ämnesomsättning, som är bra för viktminskning ligger i det faktum att när folk har möjlighet att få en bättre nattsömn, vakna de upp och känner mer energi och mindre stressade. Således, deras kroppar kan upprätthålla normala kortisolnivåer under natten samt följande dag. Detta bidrar till bättre fungerande ämnesomsättning.

 

2. Får dig att sova bättre

En studie om att sova naken genomfördes i Australien visade att sänka en persons basala kroppstemperaturen kan hjälpa till med en mer normaliserad sömnmönster. Den mänskliga kroppen släpper naturligtvis värme från dess sig även när man sover, alltså människor som bär strumpor eller pyjamas tenderar att ha större chanser att avbruten sömn (liksom sömnlöshet) bara för att deras kroppar inte kan släppa sin egen kroppsvärme. Forskare i nämnda studien uppger att det är nödvändigt för en person att frigöra värme från hans hennes kropp särskilt på natten för att sova lättare.

 

3. Kontroller aptiten

Återigen, är kortisol reglering vad hjälper till med denna aspekt. Eftersom en vitaliserande sömn (när du sover naken) effektivt kan minska kortisol (stresshormoner) nivåer, kan det också orsaka aptit dämpning eller mindre sug efter söta och salta livsmedel. När kroppen når hög i kortisolnivåer på grund av brist på sömn eller störd sömn, leder det utan tvekan att man får ett sug efter saker och överätande. När du har möjlighet att få en bättre sömn genom att sova naken, indirekt kontrolleras suget efter olika saker tillsammans genom att dämpa din kortisolnivåer. Du kommer inte att gå hungrig och du kommer att känna mindre stress, allt på grund av den nya vana att sova naken. "

 

 

4. Förbättrar blodflödet

Många människor bär kläder vid sänggåendet som sitter för hårt eller dom är bekväm. Ibland kan kläderna även fastna i lakanen och vridnas runt kroppen. Kläder kan faktiskt hindra kroppens normala blodcirkulation. Sova naken, å andra sidan, ökar blodflödet till hela kroppen, särskilt i hjärtat, artärer, muskler och andra extremiteter, och därigenom främja en övergripande hälsa.

 

 

5. Anti-åldrande

"Sleep" är en medicinsk tidskrift som nyligen publicerat en studie som tog upp temat ”sova naken”. En av slutsatserna ingår information om vad som sker när du sover, kroppen släpper naturligt tillväxthormoner och melatonin. Många anser att båda dessa är  kroppens mest effektiva hormoner för anti-åldrande. Ju längre man sover och ju bekvämare en person är när de sover, desto mer  frisätter kroppen dessa hormoner med fördelaktiga effekter såsom anti-åldrande.

 

 

6. Förhindra diabetes

Going naken när du sover kan faktiskt hjälper till att förhindra diabetes. I en studie, publicerad i Diabetes tidningen konstaterades att sova i en svalare temperatur under natten bidrar till att förbättra en persons blodsockernivåer. Forskningen upptäckte att deltagarna totala kroppsfett minskade även efter att sova i svalare temperaturer, det vill säga särskilt genom att sova utan kläder på. Inom bara några veckor observera ny vana, deltagarnas hälsa med avseende på deras diabetes började också att förbättras dramatiskt.

 

 

7. Stopp hudsjukdomar

Du kan få många stora hälsofördelar genom att helt enkelt låta huden att "luft ut" när du sover. Vädring process att sova naken inte bara sänker sina chanser att utveckla hudsjukdom, kan det faktiskt hjälpa behandla fotsvamp och andra allvarliga hudåkommor såsom eksem. Fuktig och begränsade hud på kroppen utvecklar eksem, så det är viktigt att fokusera på sådana områden som dina armhålor, könsorgan, och fötter när de sover.

 

 

8. Lättare rutiner vid sänggående

För de flesta människor, redo för sängen ofta innebär att man tar extra tid och det är en extra ansträngning att sätta på sina nattkläder. Detta innebär att mer tid går åt på kvällen och på morgonen för att ta på och av nattkläderna. Du kan eliminera denna onödiga slöseri med tid, och du kan spendera på mer sömn när du väljer att sova naken.

 

 

 

 

Jag kan som sagt inte låta bli att småskratta – för det låter som att man tar på sig toppluva, vantar o sockor när man ska sova. Men visst att ha svalare i sovrummet gör att man sover bättre, kläder som sitter åt är obekväma och visst gör sånt att man inte sover lika bra. Små självklara saker – men att det enda sättet att avhjälpa detta skulle vara genom att sova naken??? Hmmm, näää tror inte det. Går nog precis lika bra att välja lösa bekväma sovkläder och sen sänka temperaturen i sovrummet.

 

Men visst är det skoj att läsa hur dom får till en lista med saker som vänds runt till en väldigt enkelspårig slutsats – sov naken! 

 

Jag själv då, hur sover jag?? Beror faktiskt på, är jag ensam eller sover bredvid någon.

Hur sover du?

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards