Alla inlägg den 7 mars 2016

Av Svensson Svensson - 7 mars 2016 23:36

 

HELA natten ledig, hur ska detta gå. Nja det är nog ingen fara, jag är dödstrött, inte direkt sovit något idag utan plockat lite här o lite där. Funderar, planerar – om lite allt o inget kan man säga.

 

Jag har gått runt o provat lite var tavlan kan passa att sätta upp – en jätte fin tavla som fått stå på golvet på tok för länge – nu ska den upp. Har väl haft en plats för den hela tiden – finns inte så mycket utrymme, men visst måste jag ändå prova om det kan fungera på andra ställen. Men nej, det blir nog där jag tänkt mig från start.

 

Plockat fram – dom låg uppe på en garderob – dörrarna som hör till nedre delen av bokhyllan – vill nog försöka få dit dom – vet bara inte riktigt hur – hade hoppats på lite hjälp, men det verkar som om den uteblir, men bra kvinna klarar sig själv. Eller hur *ler*.
Var lite orolig faktiskt när jag plockade fram dom att dom skulle vara förstörda dom har legat där ett tag. Men dom blev jätte fina efter att jag fått göra rent dom.

 

Imorgon blir det en tur till IKEA – tyvärr så är Manne sjuk så hon får snällt stanna hemma. Hon får följa med en annan gång. Det kommer att shoppas värmeljus o sen vaser, jag ska ha flera av denna sort – perfekt för mina försök att ha orkidéerna utan bark – utan rötterna synliga o istället vatten. Kommer prova både dom olika sätten för det här, ”semi” o ”full” vatten.

 

   

 

 

Det här är ett projekt jag verkligen ser fram emot, att prova lite olika sätt att ha mina plantor istället för som dom kommer. Jag har sett dom hänga, vara i glas vaser, rötterna får visa sig som en del av plantan, stödpinnarna tas bort så att blomstängeln får hänga fritt som dom gör när dom växer fritt. Jag blir mer o mer förtjust i att se plantorna få vara mer fria som dom är i naturen. Så det här blir skoj på flera sätt, både att se om dom kommer trivas o blomma om – men också att själva plantan blir ”mer” o får utgöra en del av insynsskydd i mina fönster med sina rötter.

 

Har även tankar på att få upp en extra hylla i två av mina fönster – där det finns mest ljus – för mina fönsterbrädor räcker inte till *ler*. I andra delar av min lägenhet, även fönstren är det för mörkt. Men jag kan få lite mer utrymme att ha plantorna på om jag får upp en hylla till – tanken är att det ska vara en glashylla för att ”synas” så lite som möjligt, inte ta bort det lilla ljus som kommer in.
Borde väl gå att fixa till tycker jag – med lite hjälp från någon som är mer händig än vad jag är …. Det är något jag erkänner, det är inte min starkaste sida.

 

 

 

 

Sen kikar jag lite på altandörren, hur ska jag kunna utnyttja ljuset i det fönstret o kommer på – amplar – så jag ska försöka mig på att knyta mina egna amplar med lite natur rep. Alltid skoj att pyssla o göra mina egna saker.
Snart dags att göra lite flera ljus, dom tar slut, dom luktar ju så otroligt gott – men visst det blev nog lite många som gick iväg som gåvor också märkte jag – poff slut ;) Men skoj för dom var uppskattade.

 

 

 

 

Så sitter jag här, kikar o planerar – vill få bort alla saker jag inte behöver men vill ha kvar. Men utan förråd är det svårt att bli av med dom. Men få rensa bort från lägenheten massor av saker… sen få till bokhyllan, upp med tavlan, rama in några teckningar jag har o få upp dom, fixa till för blommorna i fönstret… så kom jag på, jag vill ha avskärmare också *ler* ja det är så mycket jag vill ha. Men visst borde det väl gå att göra något eget – som ingen annan har – men fungerande avskärmare? Så var det ju det där med händig att snickra – som sagt inte min starka sida – men har man ingen hjälp får man fixa själv. Eller så väntar man tills man kan få den hjälp man vill ha *ler*.

 

Läsa, titta på film, titta på tv, spela – hmmmm….. sova :)

 

 

 

 

Av Svensson Svensson - 7 mars 2016 21:00

Jag bara älskar dessa små böcker med härliga bilder o träffande texter. Hade båda böckerna för något år sedan, dom försvann, hittade nya att köpa o lyckan är gjord *ler*

 

 

 

 

 

Rakhsha Razani - Fräcka Änglar

 

 

"Folk skulle bara veta hur dyrt det är

att se billig ut!"

Av Svensson Svensson - 7 mars 2016 16:50

Punchrulle eller även kallad dammsugare. Idag har den lilla godbiten sin egna dag :)

 

När jag var liten tyckte jag dom var jätte äckliga, det var ju marsipan, det räckte med att veta att det gröna är marsipan för att jag inte skulle ens prova smaka dom. 

Sen blev jag lite äldre o kom på att dom är goda, ja inte det gröna utan det inuti - så jag satt o "skalade" mina punchrullar för att slippa marsipanen.

 

Idag är jag "lite" äldre o kan till o med tycka att lite lite marsipan som överdrag till punchrullar eller princesstårta är okey, inte jätte gott, men okey.

Innanmätet är ialla fall super duper gott *ler*

 

Och varför envisas med gröna??? Smaken sitter inte i färgen o det är roligt med alla färger, så ta den färg som ni tycker om eller som passar för dagen :)

 

 

 


Du behöver

ca 15 st

 

4 dl sockerkakssmulor

100 gr smör

1 dl florsocker

3 msk kakao

2 tsk vaniljsocker

punch alt arraksessens

 

marsipan

mörk choklad

 

Rör ihop smör, florsocker, kakao samt vaniljsocker.
Tillsätt sedan sockerkakssmulorna  och se till att allt blandas väl.
Smaksätt sedan med valfri mängd punch eller arraksessens, smaka dig fram tills du blir nöjd!
Forma det hela till en fingertjock längd som du rullar ihop med marsipanen. Skär bort överflödig marsipan.

Skär längden i bitar, ca 4-5 cm långa.
Smält chokladen och doppa ändarna på dammsugarna i chokladen. Låt chokladen stelna innan du njuter av dessa gobitar!



Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards