Alla inlägg under februari 2016

Av Svensson Svensson - 24 februari 2016 01:33

Ja mina gamla godingar - man hittar en så hittar man en till... osv sen så blev det rena nostalgi kvällen musikmässigt här hos mig. Efter att ha gått igenom låtar en efter en så fastnade jag för att lyssna på en artist - det har både tagits danssteg o sjungit falskt här ikväll *ler*

Det är Shania Twain - det var evigheter sen men hon var en av dom jag lyssnade på mycket. 

 

Tänk vad skoj det är det här med att se bakåt ibland *Ler*

 

Och hittade också idé på hur jag ska klä mig på en fest jag är bjuden på... nu ska vi se tror det är i början på maj o det bär av ner till Göteborg. 
Ska "smaka" lite mer på den här idén först bara, men den känns, lätt, mig - så, ja det är nog det jag ska ha på mig...

 

 

Av Svensson Svensson - 21 februari 2016 20:45

 

Japp eller mer nu ikväll – tar jag o firar en årsdag, rättare sagt 2 årsdag.
Ska inte säga att dagen var jätte viktigt på så sätt att det var frågan om liv o död, nej det har bara blivit en dag jag gärna minns.

 

Det var idag för 2 år sedan jag satt med i en stor bil, från Enköping till Skutskär o tillbaka, för att sen på kvällen, lite snopet o oförberett kastas in att börja jobba. Så det är min årsdag sen jag började jobba – efter ett tag av arbetslös, studera o jobba på korta tillfälliga jobb.

 

Det har varit 2 år där det hänt väldans mycket, framför allt känslomässigt.
Jag har fått många nya härliga vänner – jag vet, jag borde vara lite mer social med dom här vännerna. Men det är inte riktigt jag – att vara social så att jag hela tiden måste ha människor runtomkring mig… jag mår så bra att plocka o pyssla här hemma.

 

Ja det är en årsdag som kanske inte ses så viktig utifrån, men då det finns så mycket som följt den, en dag som blev en start på många saker som jag då inte var medveten om, men som jag idag vet kom som ringar på vattnet - en dag jag verkligen känner så mycket för, positiva kärleksfulla tankar    

 

 

 


 

Så jag firar med rester från igår o en god efterrätt. Mumsigt värre – synd det tar slut, för fort :)

 

 

 

 

 

Igår hade jag lite firande för mina döttrar, dom var ju båda utomlands på sina födelsedagar. Och hit kom då också min syster, med man o barn, det var verkligen trevligt att dom kom allihopa *ler*. Vet att min systers man inte är så jätte förtjust i att åka bil långt, o långt för honom är allt över 2 km *ler*. Sonen om är 15 missade en viktig bandymatch, det var kul att även han följde med.

 

Tyvärr så blev lilla fröken sjuk o kunde inte komma, saknade henne o svärsonen, dom hade förhöjd kvällen ännu mer, men ibland så blir det som det blir. Vi får ta igen det en annan gång o samla ihop oss o våldsgästa uppåt landet istället *ler*

 

Det var helt klart något vi ska göra om. Min systers dotter ville inte åka hem utan sova kvar hos mig o min stora *ler*…. Nu jobbade vi ju båda så det gick inte – men vi sa att hon får så gärna komma ner någon annan helg/lovdag o vara hos oss över en natt eller två.

 

Stora dottern blev störtförälskad i lakrits trollet o sa att hon kunde ta med honom hem så kunde dom få hennes när dom kom hem, inte skulle dom märka någon skillnad *ler*. Så hundvakt till Alfson kommer dom inte ha några som helst problem att få, vi kommer slåss om den förmånen *ler*. Han är otrolig den lilla herren – dom har verkligen lyckats bra med honom.

 

 

 

Av Svensson Svensson - 21 februari 2016 06:46

Jag bara måste testa, se om jag klarar utmaningen som en väninna la ut på fb

Gillar ju tester o utmaningar - lagom svåra o lagom fåniga

Den här krävde lite klurande för att få till 

 

Man ska svara med ETT ord, som börjar på samma bokstav som ens förnamn

 

Jag heter: A.....
Jag är: Altruist
Jag har: Abstinens
Jag är rädd för: Anakondor 
Jag är inte: Alldaglig
Jag sjunger: Anskrämligt
Jag gillar: Ansvar
Jag äter: Avokado
Djur jag påminner om:
Amurleopard

 

 
Av Svensson Svensson - 19 februari 2016 09:45

– Flera internationella studier har vaskat fram ett par faktorer som gör att äktenskap håller. Förenklat man kalla det här ”dom fyra S:en” o det stämmer faktiskt väldigt bra.

När jag själv tänker efter vad som "felat" när mina förhållanden tagit slut - visst kan man breda ut förklaringarna med många ord till varför, men kortar man ner det hela så ser man att alla fyra S:en inte fanns eller inte fanns kvar. Ofta börjar ett försvinna o så långsamt så försvinner ett till o ett till - är det riktigt illa o det gått lång tid finns inget av dom kvar spontant o som en del av vardagen.

 

De fyra S:en

1. Skratt

Försök behålla den goda stämningen ni hade i början av er relation. Värdesätt vardagsglädje och se till att skratta tillsammans. Att ha roligt gör oss mer förlåtande och tillåtande.

 

2. Samtal

Prata! Tala som när ni var nyfikna på varandra i början av ert förhållande. Lyssna på varandra, intressera er och våga gräla.
Det är bra att skapa en grälteknik där ni kan prata om problem utan att ni skadar relationen.

3. Samvaro

Gör saker tillsammans och finn glädje i det!  Även om man är mitt uppe i småbarnsåren gäller det att prioritera varandra. Ha gärna gemensamma projekt och försök hitta egen tid utan barn, att åka bort en helg – eller kanske bara en kväll – kan betyda mycket.

4. Sex

Tänk som ett nyförälskat par, den fysiska kontakten håller kärleken vid liv.

Ett fungerande sexliv är otroligt viktigt, men samlaget är inte allt, även närhet, beröring och ögonkontakt skapar en viktig tillit.

 

 

Har själv märkt o även vid samtal med andra - det är ofta någon av dom tre sista punkterna som försvinner först, sex o samtal går ofta hand i hand, o när det är borta finns inte banden mellan varandra som par kvar. Har man barn brukar det här med att göra saker tillsammans finnas kvar, men när barnen försvunnit så försvinner öven denna punkt o skratta tillsammans kommer inte lika spontant längre - att bara titta på varandra veta vad den andra tänker o le lite hemlighetsfullt....

Allt blir en tråkig vardag o man är mer vänner o inte ens nära vänner utan ganska ytliga, lite artiga mot varandra men inget mer....

 

Det sorgliga är att många inte ens märker när detta sker, dom håller fortfarande kvar vid det som varit krampaktigt. Istället för att släppa taget o våga hitta det som gör en glad igen :)

Av Svensson Svensson - 18 februari 2016 16:13

7 tecken på att du träffat den rätta


Hur vet man att det är äkta kärlek?
Det är nog en fråga som dom flesta ställer sig flera gånger under livet. Men enligt parterapeut som tittat lite närmare på när förhållanden spricker eller håller, så finns det reda från start 7 tydliga tecken på att er relation kommer att vara för evigt.

 

Det värsta är väl att man varje gång tycker att dom här sakerna känns såhär... man märker skillnaden först den dagen man verkligen hamnat där... DÅ märker man skillanden mot föregående gånger när man trott eller kanske mer verkligen velat att det skulle vara just den där, den rätta för livet.

 

 

1. Det känns annorlunda
Många som träffat sitt livs kärlek berättar att de nästan kände sig lite förvånade när de träffade sin partner för första gången. Det kändes helt enkelt inte på samma sätt som det gjort i tidigare förhållanden. Partnern kanske inte ens motsvarade bilden av den person de trodde att de ville träffa, ändå kändes det helt rätt.

 

2. Du känner dig nyfiken
Förutom en fysisk attraktion finns också en stark nyfikenhet kring vem personen du träffat är. Du vill lära känna din nya partner på djupet och finner honom eller henne oerhört fascinerande.

 

3. Du vågar vara dig själv
Ett tydligt tecken på att du träffat rätt är att du kan vara dig själv. Du känner inte att du behöver låtsas vara någon annan eller visa upp en perfekt yta.



4. Du känner dig levande

Parterapeuter berättar att par som träffat sin själsfrände brukar vittna om att de kände en adrenalinboost när de träffade sin partner. De fylldes av energi och kände sig mer levande än tidigare.

 

5. Du visar dig sårbar
Har du i tidigare relationer spelat spel, försökt att inte visa dig alltför intresserad eller rentav gjort slut för att du trott att du var på väg att bli lämnad? När det handlar om äkta kärlek brukar de flesta släppa på spärrarna och våga visa sig sårbara – det känns helt enkelt som att det är värt att satsa allt på relationen.

 

6. Du upplever trygghet
Du uppfylls av en övertygelse om att relationen kommer att vara för evigt, det känns helt enkelt självklart att det ska vara ni. Ofta kommer den här känslan väldigt tidigt i relationen – du bara vet.

 

7. Du känner dig som hemma
Att träffa den rätta känns ofta som att ”komma hem”. Du får en känsla av att du har hittat det du länge letat efter och kan avbryta sökandet.

 

 

Källa: Psychology Today

 

 


 

 


 Man gör saker man inte gjort innan eller ens trott att man skulle kunna göra med, för, mot en annan person utan att vara rädd eller känna sig dum, fånig - då när det är rätt, bara sker det, utan andra tankar, inga spel, inga rädslor, man satsar allt, man vågar :)

 

Av Svensson Svensson - 18 februari 2016 09:28

Det här ser o låter så gott att det vattnas i munnen på mig. Och till det dricka ett gott rödvin, i ett trevligt sällskap – helt perfekt. Vet precis vem jag tänkte på då....
Har inte testar receptet än, men det kommer jag göra så fort jag får tillfälle *ler* - antar dock att  första gången jag provar, blir utan rödvin o det perfekta sällskapet, tyvärr!

 

 

 

 

 

 

Oxrullader med italienska smaker
(4 port)

 

Ingredienser:
400 gr lövbiff
100 gr bacon/pancetta eller lufttorkad skinka
1 mozzarella

 

Pestorossosås:
1 dl buljong
2 tomater, skalade o grovhackade
1 vitlöksklyfta, hackad
1 msk olivolja
1 ½ dl grädde
½ burk röd pesto
1 krm cayennepeppar
1/5 msk redningsmjöl
2 msk färsk basilika, hackad
salt o peppar efter smak

 

Tillbehör:
Pasta eller ris
Grönsallad
Extra pesto

 

 

Förberedelse o tillagning:
Salta o peppra lövbiffarna, lägg på skivor av bacon, pancetta eller lufttorkad skinka ovanpå.
Lägg på en bit mozzarella på varje lövbiff o rulla ihop. (förslut gärna med en tandpetare)

 

Hetta upp en stekpanna med lite olja. Bryn rulladerna på högvärme någon minut tills de fått lite stekyta. 

Ta upp dem från pannan o lägg åt sidan. 

 

Fräs vitlök o tomater i olivolja.
Rör ut redningsmjölet i buljongen o häll i pannan.
Tillsätt grädde, cayennepeppar, basilika o röd pest. 

 

Lägg i oxrulladerna o låt sjuda under ett par minuter.
Smaka av o tillsätt eventuellt mer salt o peppar.

 

 

 

 

Servera med en god sallad, ris eller pasta, extra pesto för den som vill.

 

 




Av Svensson Svensson - 17 februari 2016 06:00

  •  ...för att ni alltid gör roliga saker tillsammans och typ kan läsa varandras tankar

  • Ni behöver inte umgås exakt HELA tiden – ni vet att ni alltid kan lita på varandra

  • Ni har så många interna skämt att andra kan lyssna på ett helt samtal utan att fatta någonting

  • Det är fruktansvärt när han är bortrest – då saknar du både din partner och din bff

  • Ni är bäst på att bara hänga och inte göra någonting. Andra tycker att det verkar tråkigt, men det är det bästa som finns

  • Han uppskattar verkligen alla dina konstiga små egenheter o du hans

  • Om nu grälar, ni blir alltid sams igen – och det är den bästa känslan i världen!

 

 

 




 

 

Av Svensson Svensson - 17 februari 2016 01:03

 

Det finns många olika typer av personer. Jag tänker just nu på personer som är bra på att lära ut/förklara något eller dom som totalt inte alls har den förmågan. En del bara har det av sig själv o andra kan inte oavsett hur dom än försöker.

 

Det finns dom som är jätte bra på det men egentligen inte är ett dugg medvetna om det, sen finns det dom som är så övertygade om sin förmåga – men det är oftast inte sådär överdrivet, dom är lite för självgoda för att vara bra lärare/informatörer.

 

Just nu ikväll så funderar jag över personer som alltid har väldigt utförliga beskrivningar av saker dom pratar om. Dom tar aldrig reda på om intresse finns, vad eller hur mycket personen kan som dom pratar med, utan dom börjar utlärning/förklaring direkt.

 

Min tanke nu är – är det för att dom är så vana vid att omge sig med personer som inte visar intresse, eller inget alls kan??? Så dom tar allt från grunden o noggrant av vana??? Eller är det för att dom tycker att man verkar lite ”dum” o antagligen inte vet något, så dom måste ta allt så från grunden o noga???

 

Hmm nja nu känner jag mig ganska allmänbildad på lagom nivå…. och har jag intresse av att veta mer, få något förklarat så ställer jag frågor. Så när jag träffar på en sådan ”utlärande” person så måste jag nog utgå ifrån att h*n är omgiven av personer med noll intresse eller väldigt låg allmänbildning …

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards