Alla inlägg den 27 februari 2016

Av Svensson Svensson - 27 februari 2016 15:10

 

Ofta under som senaste åren har jag stött på så många som både valt partner o stannat kvar i förhållande av alla möjliga o omöjliga anledningar. Det finns dock en del varianter som är mer vanliga än andra.

 

När det gäller val av partner så kan det vara för att inte behöva vara ensam, man tar den man får för man får inte den man vill ha. – Ja jag har faktiskt till o med från en man hört det svaret när han fick frågan – men du sa ju att du inte alls gillade henne, varför är du nu tillsammans med henne? Han svarade; ”Jag får inte den jag vill ha, hon har visat att hon vill ha mig så….”

 

Men vanliga varianter är också att få någonstans att bo, att klara ekonomin, att man vill skaffa barn o den andra verkar vara en bra förälder…

 

Att stanna kvar i ett förhållande så är väl den absolut vanligaste orsaken ”för barnen”, sen kommer ekonomin, boende, att det är jobbigt att gå igenom dom förändringar som kommer av att avsluta ett förhållande/äktenskap.

 

Jag kom att tänka på just dom här sakerna igen – jag har funderat en hel del på just det här – varför man har svårt att bryta upp, varför man stanna eller varför man ens gör ett visst val från start.

 

Jag har stannat kvar för barnens skull så jag vet hur dålig den ursäkten är o jag ser idag på mina tjejers val i vissa situationer hur jag påverkat dom negativt genom att inte ta tag i saker långt tidigare – för sent nu att göra något åt det mer än att stötta o finnas där o prata om min egen erfarenhet. Men visst gör det ont i mig när jag ser likheter o vet att det är mitt ”fel” dom har lärt sig från mig att göra fel val o agera på fel sätt för sitt eget välmående.
Jag har också pratat med många som till slut brutit upp o som säger samma sak – Fy f*n vad dum jag var, varför såg jag inte det negativa i att stanna kvar för barnen.

 

Samma har jag faktiskt också gjort ett stort fel när jag valde att gå in i en relation, alltså det var av fel anledning, även om jag även då blundade hårt för det. Och sen även en gång ett mindre fel….
Det mindre var för att tysta vänner o visa att jag hade rätt, förhållande fungerar inte för mig – valet föll på en kille jag från start visste att det inte skulle hålla länge – exakt, jag fick rätt, hela 3 veckor – räknas det ens som förhållande???
Det stora var att jag fick känslor för en man, men visste att det inte skulle bli något, så jag blev mer öppen för en annan man som flirtade o uppvaktade mig. Där la jag ner tid o energi för att bevisa för mig själv att det var rätt val …

 

Men så tänker jag vidare o har tänkt just i dom här banorna väldigt länge… o kommit på att det är inte okey att göra dom här valen av dom här anledningarna… man ska älska den man är i ett förhållande med, verkligen älska passionerat – det ska inte vara vänskap, det ska inte vara för barn, ekonomi, boende eller gammal vana eller rädsla för ensamhet.

 

Jag skulle känna mig väldigt nervärderad som kvinna/person om jag fick veta att min partner valt mig eller stannar kvar i förhållandet av någon annan anledning än att han älskar mig. Visst det kommer alltid finnas många småsaker till i ekvationen, det kommer också gå upp o ner – men grunden, basen som alltid alltid ska finnas där är just kärlek, att man älskar varandra.

 

Hur ska man kunna bli lycklig – vara lycklig om man blir fast i förhållanden eller går in i förhållanden av andra anledningar?

 

Egentligen är det både elakt o jäkligt egoistiskt att göra så, ha någon, behålla en relation där det inte bygger på kärlek, tillsammans med ganska lika värderingar o mål i livet?

 

 

 

 

 

Den här bilden som startade upp mina tankar idag – den är så klockren – ibland undrar jag om vuxna kan älska på riktigt, verkligen bara känna o älska – varandra. För det går bra att ha den kärleken till barn, vänner osv… men för få har det till varandra det finns så många andra saker som istället håller samman….

 

Jag pratade med min stora dotter igår… vi skrattade en hel del just i det här hur lika hon är mig i mycket, jag visade henne dock inte hur ledsen jag var inombords när jag ser hur mina val påverkat henne så att det blivit negativa effekter…
Men det jag tänkte på var när hon sa – att hon ibland frågar sin pojkvän hur han står ut med henne…. Svaret bli alltid – ”för att jag älskar dig”.
Det är just så det ska vara….

 

 

 

 

Tittar på texten på den andra bilden – rad för rad – o tänker… inget av det som står där kommer ske om man är tillsammans för att man älskar varandra – det är när kärleken inte funnits eller tagit slut som det andra kommer in… att man sårar varandra på olika sätt, att man irriterar sig på varandra, hittar fel på varandra o inte vill göra förändringar/kompromissa för varandra…. Varför fortsätter man då ändå???
Visst uppbrott är svåra, man ser inte alls fördelarna direkt – men dom kommer, men är man olycklig, varför inte ta det lite mer jobbigt en kort tid för att ha chansen att hitta lycka, få må bra???

 

Det lustiga är att alla som är i förhållanden/äktenskap som inte är bra tycker dessa anledningar är så bra, det är så det är o så ska man göra – men inte en enda säger sen efteråt att det var rätt, utan snarare – varför gjorde jag det inte tidigare??? För min egen skull, för min partners skull o för barnens skull (om det finns barn).

 

Ja nu vet jag också att det inte enbart var bilderna i sig som startade upp tankarna, dom fanns där redan efter samtal med min väninna både när jag var o hälsade på henne o telsamtal under veckan…. Vi pratade om just den sådan situation…

 

Ja människan är ett konstigt djur som agerar o gör lustiga val, som blundar för saker som vi inte vill se, för då måste vi ta itur med det o det kan vara jobbigt…  Vi krånglar till saker på många sätt… vi är rädda för att göra fel…. o det enda vi gör är just hindrar oss själva o iblandade att verkligen bli just det vi alla vill - glada, lyckliga, harmoniska o älskade 

 

 

 

 

Jag har gjort mina misstag, jag vet hur det blev, o hur jag mått, därför är jag noga med att aldrig gå in i en relation ett förhållande om det är för någon annan orsak än att jag känner starkt för personen, blivit förälskad o känner att det kan bli kärlek. 
Jag kommer heller aldrig någonsin stanna kvar i en relation om jag tvivlar på att min partner inte älskar mig - har provat vara i en sådan relation, det äter upp en o drar ner en... man blir sakta mer o mer osäker på om man duger som person... 

 

Så never ever, igen - det ska vara känslor, kärlek, samma värderingar o mål i livet - annars får det vara.....

 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards