Direktlänk till inlägg 25 februari 2016

Minne vs Nostalgi

Av Svensson Svensson - 25 februari 2016 04:52


En liten tanke som dök upp i mitt huvud i måndags när jag åkte hemifrån till min väninna – var går gränsen för när man kallar något ett minne eller när det kallas nostalgi? Visst nostalgi är minnen från tider som varit, men ändå så använder man inte ordet nostalgi för sådant som skett för 1 vecka sedan eller ens 1 år, då pratar man minnen. Eller är det så att det inte bara är tiden som gått som avgör om man istället tänker på minnet som nostalgi, utan även känslan man får kommer in o avgör? Är det att det är minnen som ger oss en lite vemodig känsla av svunna tider som får heta nostalgi?

 

Hur som helst så tänkte jag då i måndags på minna minnen som nostalgi. Jag såg hur vägen byggt som, dragits om på vissa ställen, men ändå så kände jag igen hus, ortsnamn på skyltarna, tankar jag hade när jag åkte förbi vissa ställen både ner o hemåt. Jag satt under en några månader o pendlade ner till Gränna, 30 mil, varje helg. Vad gör man inte nykär *Ler*. Jobbade in tid så att jag kunde åka vid lunch, på så sätt var jag där nere ungefär samtidigt som han kom hem från jobbet. Inte slösa på någon tid alls. Sen hemåt kom jag nästan aldrig iväg när jag tänkt mig – på söndagskvällen, nej det blev att åka mitt i natten för att lagom komma hem, lasta av, byta kläder, äta lite o åka till jobbet.

 

Han o jag gifte oss, fick tre barn, var tillsammans 20 år o sen skilde vi oss. Nu var det över 10 år sedan – men när jag åkte bara för 5 år sedan var det jobbiga minnen som kom. Men nu var det med ett leende på läpparna även dom negativa sakerna som skedde, det var bara minnen utan jobbiga känslor. Så det var kanske därför jag tänkte på minnena som nostalgi, gamla minnen som inte längre berörde på djupet med känslor. Utan bara just som minnen. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards