Alla inlägg den 8 februari 2016

Av Svensson Svensson - 8 februari 2016 11:15

 

Läste en artikel där man beskrev 2 olika förhållanden som man kan vara i, A- eller H-förhållande. Där bokstäverna mer ska tittas på hur dom ser ut inte var i alfabetet dom står.

 

Att ett A-förhållande var just att parterna var beroende av varandra, man lutar såg mot varandra o försvinner den ena rasar sen andra. Man har ingen individualitet alls, det enda som existerar är förhållandet, det som symboliseras i A med strecket i mitten. Tas det bort faller inte bara förhållandet utan även individerna platt ner. Takpelarna som ska bära upp ett tag, hänger på varandra o klarar inte av att bära upp något alls.

 

I ett A-förhållande finns det rädsla för ensamhet, att inte klara sig ekonomiskt, socialt. Man ser brist på självständighet, man måste ha någon där, man gör sig behövd på alla sätt man kan eller visar att man behöver sin partner för annars klarar man sig inte. Det finns emotionell omognad som en grund för förhållandet, att man inte klarar sig själv, man måste ha någon.

 

Även om A-relationer kan ses som svåra att få att fungera i längden, så visst kan det fungera OM både personerna har samma behov, att man spelar med samma regler. Att man låter hela sitt självvärde och känslomässiga välmående ligga i att man har någon, ansvaret finns i att den andra personen stöttar en hela tiden. Ett stort beroende av varandra.

 

I en H-relation, där är individerna självständiga, trygga o står stadigt på egen hand. Man vandrar sida vid sida tillsammans o strecket i mitten är förhållandet där man som individer möts. Här känner varje individ sitt eget personliga värde o livet faller inte samman om en relation tar slut, här finns inget osunt beroende o relationen andas mognad.

 

 

 

 

Tycker det här var en bra liknelse för att visa hur relationer kan vara. När jag ser H-relationer så ler jag, o känner att så vill jag också ha det.

Jag ser många relationer som är A varianten, men ännu fler där det är något mitt emellan, o det är väl också det jag gått igenom, den formen av relation o jag undrar hur man ska förklara den. Det är när den ena är trygg o självständig som i en H-relation o den andra är som en behövande icke självgående individ som från en A-relation. Vilket bara ger slitningar o irritation i längden o jag tror inte heller det går att rädda upp när det gått så långt.

 

Eller är det då bara så att man startat som en A-relation o den ena utvecklas o reser sig, o orkar inte stötta den andra, känner sig kvävd av den andra som då visar mer o mer av behovet att ha någon att luta sig mot.
Eller var det en H-relation från start, eller verkade vara, sen kommer saker in som gör att den ena ramlar o börjar luta sig lite för mycket.
Kan det vara då man säger att man vuxit ifrån varandra? Man har helt enkelt olika behov, gå bredvid varandra eller kvävande behov av den andra?

 

Intressanta tankar om vad för relation man vill ha o hur viktigt det är att vara självständig som individ även i en relation.

Av Svensson Svensson - 8 februari 2016 01:06

En hel del fina smycken, ringar, armband som jag verkligen vill ha. Men kan ju inte använda allt ändå, så varför ha massor man inte använder? Bara för att det är snyggt.

 

Det här hjärtat blev jag lite extra förtjust i så antar att jag inte kommer kunna låta bli, lär ju inte få det i Alla Hjärtans Dags present, man måste ju ha en hjärtevän först o främst. Men man kan köpa till sig själv också, tack o lov. 

 

 

 

Fick ju två helt underbara sjalar från min dotter o svärson efter att dom kommit från Thailand. Mjuka sköna, helt rätt färger - jag visste redan när jag fick dom att det skulle bli favoriter o användas dagligen, det gör jag - bara lite svårt att välja vilken av dom *ler*

 

 

 

Nu har jag sett bild på mjuk kashmir sjal i olika färger o blev sådär "vill-ha" igen. Men är lite sådär... lite dyr för att inte veta exakt hur den känns, hur storleken är, ser stor ut på bilden, men måtten ser ut att vara mycket mindre än känslan blir när man ser den....  Är den så som det ser ut, så som jag i huvudet tänker mig den är den mycket prisvärd, men om inte känner man sig lurad. Då betalar jag hellre mer o köper den ute i affär så att jag verkligen vet, inte chansar. 

 

 

 

Finns verkligen många saker som ger den där känslan att man vill ha *ler*

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards