Alla inlägg under januari 2016

Av Svensson Svensson - 12 januari 2016 18:45

Det här såg o lät så otroligt gott, men jag tänker prova att göra det som en rätt - o kommer på att jag måste leta upp ett annat recept med räkor som jag haft för länge sedan, vi åt den nyårsafton 1999/2000) - att äta det till ris o inte ha det som plockmat. Borde fungera bra det med, tyckte om smakerna som finns i den här rätten

 

 

 

 

Ingredienser

Meze plockmat räcker till ca. 10 personer

  • 20 st stora, råa räkor (- motsvarande vanliga icke råa räkor tänkte jag prova)
  • 6 st 150 g paket Fontana Fetaost Original
  • 1 kg färska tomater
  • 3-4 st vitlöksklyftor
  • 1 st stor lök finhackad
  • 1 dl persilja finhackad
  • 5 msk Fontana Olivolja Original Extra Virgin
  • 1 msk paprikapulver
  • salt och peppar

Gör så här

Sätt ugnen på 180°C. Skala räkorna men behåll skalet på stjärt och huvud. Avlägsna även tarmen.

 

Sås: 

Finhacka vitlök, tomat, lök och persilja.
Värm upp olivoljan i en kastrull och stek löken glansig.
Lägg i vitlök och låt den fräsa med en stund.
Rör ner tomater, paprika, salt och peppar. L
åt koka på svag värme tills såsen tjocknat


Häll såsen i en ugnsform, lägg i räkorna och smula sedan fetaost över räkorna.

Ställ in formen i ugnen ca 10-15 min, ta ut den när osten har smält.

Strö persilja över och servera direkt.


Strö persilja över och servera direkt.

Av Svensson Svensson - 12 januari 2016 08:23

har så otroligt mycket idéer, dom är så kreativa så man inte kan annat är beundra dom. Hur kan man komma på alla härliga saker att göra. Som att göra vita chokladbubblor som skal för en efterrätt, sen att öppna upp bubblan med varm choklad som ringlas o den öppnar sig som en blomma...

 

Jag bara måste prova göra den där bubblan, har inte sett något recept på det - men har någon liten tanke som jag ialla fall ska prova...

 

 

         

 

 

Visst ser det häftigt ut o det skulle vara effektfullt att kunna servera något sånt här på en middagsbjudning :)

Av Svensson Svensson - 11 januari 2016 12:13


Det här med att två personer på något sätt blir oeniga, osams – hur intressant det är att se hur dom två parterna ser på situationen. Ja jag vet att det alltid finns tre sanningar – den enas, den andras o den mitt emellan som ofta är den som är närmast sanningen. För alla ser det från sitt eget håll det är ju inte så konstigt.

 

Sen finns det dom som försöker se vad som skett från båda hållen – att man kanske inte förstår den andra partens sätt, men man kan förstå, se varför det ageras på ett visst sätt. Men att förstå är inte samma som att tycka att det är rätt….

 

Sen har vi dom som aldrig någonsin kan se sin egen inblandning… det är alltid synd som dom, dom är förlåtande, dom försöker… ja allt går ut på att det är alla andras fel oavsett – aldrig deras. Får man dom någon gång att ta på sig något eller se att egna beteendet är allt annat än bra så bäddas det alltid in med flera fel som den andra ändå gjort…

Det här är ett fenomen jag alltid varit intresserad av – det här att en person blundar för sina egna brister men väldigt snabbt ser alla andras, försöker vara en ”bra” människa genom att komma med saker som – jag vill vara din vän, jag förlåter dig… Men tänk om det är så att saker den personen gjort gör att man inte vill vara vän eller förlåta så det spelar absolut ingen roll. Man känner att det är skönt att vara av med den personen i sitt liv. Man går hellre framåt utan o därför så har man inget som helst intresse av att reda ut saker för att återta kontakten.

 

Sen så ska man ha klart för sig att det här med att förlåta inte alls är samma sak som att man blir sams, att man fortsätter där man en gång var… Förlåta är mera att man accepterar att något som skett har skett, att det blev som det blev. Man förlåter, för att man på så sätt släpper det som skett, låter inte det uppta ens tankar o mående – MEN man kommer aldrig vara intresserad av att uppta någon kontakt…. eller ha samma typ av kontakt. Ibland så har man fortsatt kontakt av olika anledningar, som är mer av det artiga slaget att man säger hej, man kan vistas i samma rum… men att bli nära, förtrogna igen – never ever….

 

När man får höra att den andra vill ha tillbaka vänskapen, eller behålla den, o det är värt att kämpa för den, att man ska lösa det som uppstått – dom vill absolut inte bli av med en i sitt liv. Man betyder så mycket – men när det sen kommer till kritan så är det inte dom som behöver göra något, inte kämpa eller försöka visa att dom menar dom ord dom säger – nej det är fortfarande man själv som ska göra allt det där också.

 

Jag har kommit så långt i mitt liv, men mig själv o min utveckling som en stark kvinna som klarar mig själv. Jag behöver inte krypa för någon… jag tar inte skit… o jag tar absolut inte att någon försöker tala om för mig hur jag mår, tänker, känner osv… jag VET så väl själv.
Jag har inga som helst problem med att erkänna mina egna fel o brister – en del jobbar jag på andra har jag accepterat som en del av mig, min personlighet. Jag förstår också att jag inte passar alla människor som en del i deras liv – för alla passar inte in för mig – så varför skulle jag pass alla andra??? Men det innebär inte att man för den skull tycker illa om personerna – man bara inte klickar…

 

Jag förlåter saker som sker, som gör mig illa – det kan ta sin lilla tid ibland, ibland behöver jag få analysera, bolla, få svar… landa i det som skett. Men jag förlåter – inte för den andra personens skull, att den ska må bra – helt ärligt det skiter jag fullständigt i. Det är för min egen skull – det här med att förlåta är för mig att jag lägger det i den hög som är dåtid, det som varit o som jag inte vill ha med mig i nutid eller framtid. Så att förlåta är för mig något som jag gör för min egen skull.

 

Om jag sen säger att det som skett, att jag förlåter, vi lägger det till handlingarna som en erfarenhet o går vidare… ja då vill jag ha kvar personen i mitt liv. Jag vill låta det som varit just vara en kunskap jag fått för att inte göra om samma sak igen – om det är mitt eget agerande eller tillåta någon att agera på ett sätt mot mig, det kvittar…

Men om jag förlåter, men väljer att ha det som en erfarenhet för framtiden, en kunskap om den personen – men jag vill inte glömma, jag vill inte försöka reda ut saken för att på något sätt fortsätta en kontakt… ja då har jag valt bort den personen – inte alltid på grund av vad som skett – utan mer för att den personens personlighet o sätt att vara, agera, tänka, värderingar osv helt enkelt inte passar mig. Det är sånt som inte får mig att må bra…

 

Jag har valt att bara omge mig med personer, släppa både nära men även ha som vänner på ett inte lika nära sätt, personer som jag verkligen tycker om, dom jag känner jag kan lita på, som har en personlighet som jag tycker om, som har värderingar som stämmer överens med mina, som tänker på ungefär samma sätt… nej vi behöver inte alls ha samma åsikter om allt – o ser jag till mina närmaste vänner så finns det många saker där vi tänker helt olika – men värderingen i grunden är väldigt lika.

 

Men att någon säger till mig – jag förlåter dig, jag vill vara din vän… (det låter kanske fint i deras egna öron - men det är så envägs, o egoistiskt - jag vet ett du gjort fel men jag förlåter dig ändå?? Egna inbladningen då???)

Jaha säger jag, och??? Om jag inte har samma vilja då? Varför inte kontrollera det först, kanske också säga…. Jag hoppas att du kan förlåta mig, jag hoppas att du vill vara min vän, jag hoppas att vi ska kunna försöka reda ut det som skett så att vi kan försöka hitta tillbaka till en vänskap, en bra kontakt igen…
Det är inte så vanligt att det sker, inte med ärlighet o en seriöst mening bakom orden. Att man ser även sin egna inblandning, att man ser att den andra måste också vilja för att det ska kunna ske.

 

 

 

Av Svensson Svensson - 10 januari 2016 23:12

Det är verkligen jätte viktigt när man tagit på sig ansvaret för något. Det får inte kännas oseriöst, det måste finnas en trygghet i det hela. Att man känner att dom som har håller i det tänker på vissa saker, som gör att det man arrangerat blir attraktivt, att personer lockas att återkomma fler gånger.

 

Idag har jag haft en otroligt trevlig dag….
det började med en stund här hemma – vi träffades lite tidigt, men det gav tillfälle till att ”ta igen” sen vi träffades sist. Sen blev det lunch – gott, men samtidigt blir man lite trött o loj av att få i sig varm mat….  En runt tur på hans jobb – alltid intressant att få veta mer om vad vänners arbete går ut på o hur det ser ut på arbetsplatsen. Jag är lite nyfiken av mig eller kanske mer jag ska säga vetgirig.

 

Sen iväg på en träff för personer med samma intresse. Det var en fin lokal – lagom stor o jag blev lite intresserad av att själv köpa mattorna som fanns på golvet.

 

Det var som sagt trevligt, för mig är det ren meditation, jag kopplar av helt o hållet. Men det är ändå lite svårt att göra det fullt ut när det är lite för hög nivå på flamsprat från andra deltagare… en sak att det är instruktioner, att man hjälper varandra, ger tips, visar varandra, frågar – i en lågmäld mjuk ton… o visst är det bra att det finns glädje o skratt också – men det blir lite för flamsigt, o då blir det lite för oseriöst…

 

För mig så finns alla kvar i samling när saker gås igenom – oavsett om man är nybörjare eller gammal som attans i gemet. För mig så grupper man sig inte för mycket med gamla vänner o pratar massa privat prat när man är ”ledare” den som håller i det – det gör att nya med automatik känner sig utanför o kanske inte kommer igen – det där privata snacket får man ta efter, eller en annan gång.
Nu var det gratis, det var en träff, det var ingen kurs osv… så det var eldsjälar som ordnade något som förhoppningsvis kommer utvecklas till något som återkommer.

 

Men man kan tänka på att kanske mer berätta vilken teknik, varifrån det kommer, att det finns olika – att när man säger ”så här ska det vara” så menar man att visst det finns olika varianter men det här är i den linjen jag lärt mig i o som jag tycker är den rätta. Man måste bestämma lite innan om man är där som deltagare eller som ”ledare” är man där som ”ledare” så när man gör något som alla kan vara med att se, att man visar upp något för alla – alltså inte går in o ger tips eller instruktioner till någon lite privat – då ska man också som jag ser det berätta vad det är man gör, hur, vad tanken är, vad man ska tänka på – det är att visa alla deltagare något.

 

Här blev det i mina ögon små missar – men som så lätt rättas till – lätt att tänka på till kommande gånger. Men som sagt i stort – väldigt trevligt, lättsamt o trevliga människor – det är något jag så jätte gärna gör om – både med personen jag åkte dit tillsammans med idag – han litar jag på helt o hållet o känner mig trygg med i dessa situationer.
Men tanken finns att jag kanske kan tänka mig åka dit även utan, men då med någon annan som kan tycka att det här är roligt att lära sig mer av…..



 

Av Svensson Svensson - 10 januari 2016 20:05

Nej det är tvärt om, att kryddor är något bra. Så var inte rädd att krydda på lite med alla dom fina goda olika kryddorna som vi har att leka med för att förhöja smakerna i maten med. För det är nyttigt för oss, inte bara gott – utan det finns andra fördelar som följer med.

 

Här är en liten kort lista med förklaringar på vilka fina fördelar dom ger oss:

 

1 – Kanel
Studier har visat att kanel bidrar till att förbättra glukos, lipider och blodsocker för personer med typ-2-diabetes. Den innehåller också anticanceregenskaper. Så var inte rädd att dricka kanel i te eller lägg till i maten

 

2 – Chilipeppar
Den här kryddan innehåller capsaicin, som är känt för att ha många hälsofördelar.
Människor som äter kryddstark mat 6-7 ggr/vecka har en 14% lägre risk att dö i förtid.

 

3 – Vitlök
Här är en krydda som är bra för immunförsvaret och hjärtat. Det anses vara en naturlig antibiotika, reglerar blodtryck o bidrar till att döda parasiter.

 

4 – Ingefära
En krydda som är känd för sin förmåga att lugna en orolig mage, men den gör mer än så – den hjälper mot inflammatoriska sjukdomar o förebygger cancer.

 

5 – Oregano
Det här är den örten som har högt värde av antioxidant, den innehåller en förening som är effektiv i kampen mot diabetes. Kan tas via munnen för att bli av förkylning, trötthet, influensa, parasiter o allergier.

 

6 – Salvia
Anses vara en antioxidant o har anti-inflammatoriska fördelar. Den bidrar till att förbättra lipidprofiler o glykemisk kontroll för personer med typ 2-diabetes. Samt att öka HDL-kolesterol samt sänka triglycerider.

 

7 – Gurkmeja
Innehåller en aktiv ingrediens känd för att förebygga cancer, inflammatoriska sjukdomar o neurologiska sjukdomar. Lägga gurkmeja i din kost för att bidra till att förebygga artrit, Alzheimers o även cancer.
Lägg gärna gurkmeja på äggröra, gör te eller njut av hemlagad gul curry.

 

Så ta o njut av alla dom härliga kryddorna som finns i kryddträdgården

 

 

 

 

Av Svensson Svensson - 9 januari 2016 21:19

 

Det är helt otroligt, utan att be om ledigt, jag nästan chockad o tror att jag drömmer. Men härligt har det varit. Hunnit med en del ”nyttigheter” är hemma, inte alls fel  - få undan en massa tvätt som legat… rensa vad som ska finnas kvar o slängas, det blir dock svårare o svårare att kunna få bort saker. Hunden blev badad o tillsnoffsad – inget hon direkt uppskattade då, men väl när det var klart.

 

Igår var jag o åt hos en kollega/vän  - vi hade en trevlig rolig kväll. Så mycket skratt o tokiga diskussioner… Det är en härlig ny vän jag fått i henne *ler* o det blev lite portvin som slank ner.
Attans gott med ett litet glas med sött portvin - något jag har med mig sen en Portugal semester

 

Ikväll blev det ny middag hos en kollega/vän med hennes familj, hunden o jag hade några trevliga timmar hos dom. Hunden ockuperade deras katters klätterträd o massakrerade katternas leksaker…. Jag blev bjuden på så god mat – för god mat :) o dottern i familjen som bakar – bjöd på goda chokladmuffins, skulle ha bett om att få med några fler hem. Dom var så otroligt goda.

 

 


Sitter o myser med ett glas amarone vin – hade inte varit dumt att haft någon att dela glaset med :)
Laddar iför imorgon – ska bli så otroligt skoj – tänk att jag kommer iväg på något sådant. Massor av roligheter *ler* - jag kommer vara uppbunden stor del av dagen kan man nog säga :). Hämtas runt kl 11 o hemma efter kl 18

 

 


Nu ut en sväng till tvättstugan – den sista, svepa sista i mitt glas o sen koppla av o försöka sova – behövs nog inför imorgon :).

Av Svensson Svensson - 7 januari 2016 08:32

 

 

Så var nattens pass över – jag har också hunnit med att tvinga ut hunden på ialla fall 3 min promenad… tränat ett pass yoga – det börjar ge lite resultat, duschat varmt o egentligen velat stå kvar där i det varma vattnet. Ringt felanmälan om att iskalla element… inte för att jag är direkt frusen, snarare tvärt om, har gärna åt det kallare hållet hemma, men med över -15 ute o en lägenhet med kalla golv o dragigt så behövs den värme som går att få. Ja förutom alla 20 talet ljus/värmeljus som brinner – hög mysfaktor men också bra värme källa. Ätit frukost o nu sitter jag med Tita i knät, insvepta i mysiga filtar o varvar ner.

 

 

 

 

Kom på att jag även i natt missat titta på en sak jag såg i ett skyltfönster när jag åkte förbi igår, fick annat att göra sen o så även i natt, inget åkande inne i centrum. Men det kommer fler tillfällen – antar jag – o att den finns kvar hoppas jag.

 

Så jag har skrattat åt mig själv i natt – vilken tur att ingen såg mig…  eller så hade det blivit bra reklam med massa visningar på youtube – vem vet, dom som sitter där o tittar brukar ju gilla när andra ser fåniga ut, gör sig illa eller gör bort sig… jag gjorde inte illa mig ialla fall.

 

Får en körning med bårtaxin – mmm så fin o ren den var, ja mot hur den såg ut natten innan – noterar, nytvättad. Det var inga problem att öppna förardörren, in i bilen, startar upp för att få igång lite värma – ur med värmeelement osv… tuffar glatt ner till akuten, in i ambulanshallen. Där så ska jag öppna bakluckan, för att ta ut båren – nepp gick inte… jag drog o drog – ville inte rubba sig en millimeter… provade med sidodörrarna med samma resultat…

 

Hmmmm är det fruset brukar dörrarna ialla fall svikta lite lite… men här satt alla 3 fast som låsta – hmmm antar jag missat något, att det går att kanske låsa på annat sätt, så jag ringer "chefen" för att kolla… Han skrattar o erkänner visst hade han tvättat bilen o den var nog bara frusen – jag kunde ju klättra bak o trycka upp luckan inifrån….
Då skrattade jag – hur hade han tänkt sig mig klättrandes över stolar för att komma bak till luckan… jo men du är vig menar han på…. Jo i o för sig så är det nog inte där jag tänkte att problemet var – det var nog mer storleken på mig mot storleken på utrymmet att ta sig bak….

 

 

 

Över dessa säten som är fram, klättra på båren för att komma bakom det sätet som syns... sen öppna inifrån *ler*

 

 

Hur som helst, jag klättrade o svor lite samtidigt (muttrade om att tvättar man bilen när det är över -15 grader så får man sen göra en jäkla massa snöänglar som ”straff” – men då jag blev tvungen senare under natten eller rättare sagt väldigt tidigt på morgonen ringa o väcka honom för att han måste komma o hjälpa till, köra – så för tillfället behöver han inte göra någon snöängel *ler*) – jäkligt glad att jag stod ensam i ambulanshallen…
Personalen inne på akuten hade undrat lite var jag tagit vägen – dom såg ju att jag kommit, att bilen stod där… men dom fick ett gott skratt när jag berättade om mina akrobatiska aktiviteter för att öppna dörren *ler*….  O jag vill inte ens tänka på hur jag såg ut när jag skrattandes o svärandes lekte apa inne i bilen…..

 

Älskar verkligen mitt jobb o mina arbetskamrater… det är så mycket värme, omtänksamhet o många skratt – det gör att man trivs o ialla fall jag blir varm o glad av att träffa alla på jobbet *ler* Även när bilen inte går att öppna o jag får prova mina akrobatiska talanger …

 

 

 

 

 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards