Alla inlägg den 29 januari 2016

Av Svensson Svensson - 29 januari 2016 16:23

 

 

Ja att bli förälskad är en sak, att se fördelar med att utveckla ett förhållande istället för att vara ensam när man träffar någon. När man hittar saker som gör att man försvarar valet av partner när valet är allt annat än att man faktiskt blev kär – som att man vill ha en familj, som att man inte vill vara ensam osv…  Men det finns egentligen bara vänskapliga varma känslor mellan personerna, inte den där kärleken som finns mellan par som håller ihop länge länge – hela livet med fortsatt passion.

 

Kanske man tror att man har det där som behövs för att hålla ihop resten av livet. Man är ganska så tolerant när man är förälskad, när man startar upp ett förhållande – man tror delvis att saker som inte känns bra kommer att ordna till sig – jag menar allt kan ju inte stämma? Man får kompromissa, man hittar lösningar.
Och det stämmer, det gör man – i början – men om det finns saker som inte stämmer så kommer det att bli saker som istället särar o söndrar….

 

Kanske det är så att man borde ha sett direkt o förstått att det inte skulle hålla, eller så inse att man istället växt ifrån varandra. För alla utvecklas, o ett par som håller ihop utvecklas tillsammans åt samma håll…  men allt för ofta så utvecklas man åt varsitt håll o då är det svårt att hitta tillbaka.

 

Att det är viktigt med kommunikation, det vet vi alla. Det ska vara en bra kommunikation, där man både får tillfälle ett uttrycka sina egna behov, men att man också lyssnar, man löser saker tillsammans. Så det är inget nytt utan det tänker nog alla på som en första punkt om man frågar vad som är viktigt för att ett förhållande ska hålla.

 

Sen kommer det här med närhet, intim närhet, passion som hålls levande. Och ingen ska tro att det hålls levande av sig själv, så som det kanske är i början. Man får jobba lite på det här, hålla igång det kanske är mer rätt sätt att uttrycka det. Att man lär känna varandra mer o mer på djupet. Det är inte att ta över o passa upp på den andra men att man ändå vet t ex hur man vill ha ägget, eller mjölk till kaffet… det är mer att man känner till, kan uppmuntra ens partners drömmar o förhoppningar. Att dom här sakerna också går lite hand i hand med varandra, par som har totalt olika drömmar kommer ha svårt att fortsätta ett förhållande.

 

Så finns en tredje punkt som jag inte direkt tänker på som en punkt om någon skulle fråga mig, kanske för att det är en självklarhet, eller för att man inte ser det som en punkt på samma sätt som att kommunicera eller ha närhet. Det är en punkt som dom kallar ”Livskompetens” o när jag läser vad som ingår under det ordet så kan jag bara nicka o instämma, det är också otroligt viktigt, att man är på samma våglängd när det gäller dom här sakerna också.

 

Livskompetens är det här med hur man fungerar i samhället. Att båda låg på samma nivå, hade samma sätt att se på det o prioritera. Det var allt från socialt umgänge, var det viktigt att hela tiden ha många vänner runt sig, att göra olika aktiviteter eller mer viktigt med lugn tid hemma efter jobbet. Till hur viljan o förmågan var att utföra ett arbete, hur man prioriterade o skötte sin ekonomi.

 

På ett annat ställe kallar man det personlighet, att man ska ha matchande personligheter för att man ska kunna hålla ihop ett förhållande en längre tid, att det inte ska uppkomma för många saker som sliter, ja till slut sliter isär.
Det är inte att man måste tycka exakt lika om allt, det skulle göra det hela tråkigt också i längden. Det är bra med lite olikheter också, men till en viss gräns. För förutsättningar för att få en hållbar relation är att ens personligheter inte är för olika, det leder bara till konflikter o man glider obemärkligt mer o mer isär.
Det är ofta så att den ena i paret märker dessa olikheter långt före den andra, det uppkommer diskussioner o konflikter, för den som märker det är det viktiga saker men för den andra går det totalt förbi hur viktigt det är… man läser in fel signaler på fel ställen.

 

En annan viktig sak, som är mer viktig än man tror, är att man tar hand om sin egen hälsa. Att par där den ena släpper kontrollen på sin hälsa, hamnar i total obalans tillsammans. Det kan vara allt från att ta hand om sig fysiskt, till missbruk, eller att man inte tar tag i psykiskt dåligt mående så att det till slut får ett övertag.

 

Man behöver inte vara exakt lika, men man måste ändå ha ungefär samma mål/drömmar, förhoppningar, prioriteringar, värderingar… annars kommer man till slut ändå hamna på den punkt där man antingen inser det o går isär, lyckliga eller sliter ut varandra o stannar av fel orsaker o båda är olyckliga.

 

Jag har blivit så väl medveten om dom här sakerna sista tiden – det här med olikheter, det här med att den ena ser det o den andra inte vill se… hur jobbigt det är att inte se, inte vilja se o erkänna utan man hoppas, man kämpar vidare i tron om att saker är bra, kommer bli bra…  men sen när det väl är ett faktum så ser man samma saker som den andra – med facit i handen – om man bara vill se så kan man istället göra något bra av det genom att gå vidare på sin egna väg….

 

Egentligen är det här med att få ett fungerande förhållande så lätt, men så kommer så många andra saker in så det blir eller mer vi själva gör det så komplicerat…. Vi vill inte se saker, vi har svårt att antigen satsa fullt ut på ett förhållande eller se när det faktiskt är dags att gå vidare…  så enkla saker men ändå så komplicerade o svåra.

 

Jag har lärt mig mycket sista månaderna – bra saker, som gör att jag idag vet vad jag vill ha, vad jag behöver, vad jag kan kompromissa med, vad jag inte ska kompromissa med… när det är lönt att satsa eller när jag ska se att nu är det dags att istället avsluta, inte slösa mer energi. Hoppas att det är bra kunskaper jag tagit med mig *ler*… det är ialla fall en skön känsla jag har inom mig nu, att kunna se bakåt o ta till mig det som hänt att se... o jag koncentrerar mig inte då på att se någon annans fel, att lägga över ansvaret på någon annan.... nej jag väljer att se sakerna utifrån mig själv så att jag tar lärdom av det o kan utnyttja min erfarenhet i hur jag fungerar o vad jag behöver i framtiden...  det är ett mycket bättre sätt tycker jag att lägga min energi på *ler*

 

 

 

 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards