Alla inlägg den 4 januari 2016

Av Svensson Svensson - 4 januari 2016 00:00


 

Ja det kanske är lite sent att göra eget nytt nyårslöfte. Under många många år hade jag enbart ett nyårslöfte o det är att inte ha något löfte. Så på så sätt har jag alltid hållit det löfte jag gett varje nyår. Det var för två år sedan, när vi gick in i 2014 som jag på väldigt länge gav mig själv ett eget löfte, som jag har höll det året. Det var att sätta mig själv, mitt mående först, inte sist, inte glömma utan sätta det först. Jag hade samma löfte till 2015 o visst har jag fallit i några gropar, okey då några små o en jätte stor. Men samtidigt så har jag ändå jobbat på framåt, utvecklats, att sätta mig själv o mitt mående först.  Så även om jag missat då o då med den saken har jag snabbt insett var jag varit påväg… bara det är ett stort framsteg, att se när man fallit i en grop. För om man inte ser det kommer man heller aldrig att försöka ta sig upp ur gropen – man ser ju ingen grop.

 

 

 

(Sidney - dröm resemål... få åka runt i Australien)

 

 

Det finns säkert både bra o dåliga löften som hålls o bryts lite om vartannat. Den här listan hittade jag över nyårslöften som vi alla borde ha avlagt eller göra varje årsskifte. Jag vet inte om jag helt o hållet håller med…. om det är löften som alla borde ta, ja ialla fall är inte alla löften för mig…

 

 

1. Sluta kriga

Vi borde aldrig ens ha börjat med detta, men nu ser verkligheten tyvärr ut så. Världsfred är någonting vi drömmer om – men varför kan vi inte se till att det blir verklighet 2016?

(Låter ju bra jätte fint, o jag håller med om att krig borde inte förekomma…. Men så kommer då frågan – hur ska det gå till?? Att sluta kriga när inte människan klarar av att hålla sams med varandra???)

 

 

2. Tro på oss själva

Vi alla borde ha detta som nyårslöfte – vi kan om vi vill, okej? 

(Här håller jag helt med, det här är ett löfte flera bord ta, att börja tro på sig själv på ett bra sätt. Jag har nämligen märkt att det finns så många sätt att tro på sig själv – det finns bra ödmjuka sätt o det finns mindre trevliga besserwisser-sätt. Där det går till överdrift o det blir att andra körs över, det finns ingen ödmjukhet inför andra.)

 

 

3. Sluta vara trångsynta

Världen förändras, Sverige förändras, vi förändras. I stället för att vara trångsynta och vägra acceptera detta så borde alla istället bara öppna sina sinnen, se det positiva och gilla förändringarna.

(Varför då??? Varför måste man acceptera o omfamna förändringar??? Varför är det fel att uppskatta o tycka om saker som är, att man inte vill ha förändringar??? Alla är vi olika, en del är äventyrliga andra mår dåligt av att inte ha tryggheten o veta, en del gillar att inte veta, att göra ändringar, andra mår dåligt av att inte veta, ha det där som gör dom trygga. Jag är inte förtjust i förändringar det erkänner jag – ser nämligen inte alltid att det blir bättre….)

 

 

4. Ha mer medmänsklighet

Ja, 2015 är året då vi fick bevittna sjukt mycket hat, men också solidaritet. Kan vi inte komma överens om att vi alla tar med oss lite mer medmänsklighet in i 2016? Hjälp varandra, sträck ut en hand, visa att du bryr dig.

(Måste man sträcka ut en hand o hjälpa för att vara medmänsklig??? Om jag anser att vi först o främst måste se om det vi redan har här i landet – våra barn i skolan som inte få de hjälp dom behöver, om barnet har specialbehov, eller att jag anser att våra åldringar ska få det bättre, dom har betalt skatt under sin livstid som borde täcka att dom blir behandlade rätt… när det inte finns resurser för en gammal med t ex demens att få följeslagare till o från läkarbesök, utan dom sätts ensamma i en taxi …. Jag har jätte mycket medmänsklighet – men vet att när jag behövde hjälp så inte sjutton fick jag det ….  Jag ser inte att det är medmänsklighet att konstant räcka ut en hand o låtsas vara duktiga när man sen inte kan ta hand om allt det som behöver tas om hand om …. )

 

 

5. Jobba mot rasism

Det här är allas ansvar. 2016 ser vi till att rasismen försvinner, tillsammans.

(Den dagen kommer aldrig inträffa – när inte ens dom som det är synd om, som behöver hjälp o får den är tacksamma o inte visar rasism…. )

 

 

6. Stressa mindre

2016 ska vi må bra, punkt slut.

(Så nu kom en punkt jag kan hålla med om – att vi ska må bra – men lite stress kan ibland vara bra, allt är inte dålig stress så jag säger istället – bort med all dålig stress o gör saker som får oss att må bra ska vara prio 1)

 

 

7. Sluta hata

Alla nättroll, alla haters, alla rasister, alla anti-feminister – ert nyårslöfte borde vara att sluta hata. Lovar er att ni, och flera andra, kommer må bättre då.

(Jag hatar inte många saker men jag ogillar mycket o ogillar starkt. Jag tror att vi alla måste få ha hela skalan känslor för att må bra – o att må bra var väl en punkt??? För om det inte finns människor som får starka känslor för saker så kommer det heller aldrig att ske förändringar för det är dom som orkar kämpa för att saker ska ändras….
Så kanske löftet skulle vara – sluta inte ogilla saker, men låt det inte förgifta ditt sinne, utan ta den kraften som finns i känslan av att inte vara nöjd med något, ogilla något, till att försöka förbättra istället)

 

 

8. Stå upp för allas rättigheter

Ska vi inte se till att 2016 blir det året då mänskliga rättigheter gäller alla, oavsett kön, ålder och etnicitet.

(Det är en självklarhet för mig som är humanist…. )

 

 

9. Älska mer

Ja, kan vi inte alla bara ha som nyårslöfte att älska mer?

(Varför då??? Varför ska man springa runt o älska allt o alla??? Förstörs inte då innebörden av att älska – att det är en speciell känsla man har för några få man har nära sig???
Så never ever jag kommer älska mer…. Slösar så gärna min kärlek på dom få jag själv väljer att ha nära….)

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards