Direktlänk till inlägg 16 november 2015

Mångkulturella matdagen

Av Svensson Svensson - 16 november 2015 22:45

Dagens dag - Mångkulturella matdagen

 

Den Mångkulturella matdagen är instiftad av den ideella föreningen Kultursmakarna för att ge vidgade vyer om världens mat och kulturer. Tanken är att bygga broar mellan grytorna och öka intresset för varandra, Mångkulturella matdagen uppmärksammas för att inspirera till att prova en rätt från en annan kultur än den egna. Kultursmakarna uppmanar skolor, förskolor och institutioner att servera rätter från det mångkulturella köket denna dag.

 

Visst låter det här som en rolig dag, kunde vara en riktigt smarrig dag - att kunna smaka på olika nya rätter. Men jag har då inte märkt något. Pratat med vänner som har barn o skolåldern o ingen hade fått något speciellt eller kunnat välja något lite annorlunda till lunchen. 

 

Vissa saker är typ bara jippon, det vet jag - men ibland kan man ta till sig ett jippo utnyttja det o göra något bra av det. Som här, mat, använda det för att bredda kunskaper om varandras kulturer. Mat är en bra inkörsport för den biten - tycker jag. Mat har alla intresse av, det är något vi alla kan njuta av... o på så sätt komma i kontakt med annat än det man är van vid, bli nyfiken o nyfikenhet som mättas väcker mer nyfikenhet... så kan något bra startas upp. 

 

Vi kan lära oss mera om olika kulturer, förstå varandra bättre - o det skulle verkligen inte vara något fel.

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< November 2015 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards