Alla inlägg den 8 november 2015

Av Svensson Svensson - 8 november 2015 12:55

ja vi får ju en varsin speciell dag - fast egentligen är ju alla årets dagar speciella när man får vara förälder.
På gott o ont... allt är ju inte en dans på rosor o man får göra så gott man kan - man älskar alltid sina barn inte alltid man tycker om...
det är ju så med förhållandet man har också - det är väl så livet ser ut - men man tar det o lägger det negativa bakom sig o kommer ihåg det positiva...
hade en pappa i helgen som jag fick köra till polisstationen för att hämta sin son.... har gjort det några gånger - kört föräldrar som blivit uppringda o måste hämta.


Det är lite olika varianter - en del, mest mammor är ledsna o helt förstörda, någon pappa har varit fly förbannad, nej inte på barnet utan på polisen o slängt ur sig hot hej vilt i bilen o min tanke har varit att ja fortsätt du så kan du hålla sonen sällskap, det är att vara en bra förebild....
Igår var det en pappa som hade som jag såg det en otroligt sund bra reaktion o inställning - han hämtade, gillade inte att sonen hamnat där men valde att först träffa sonen, prata med polisen o se situation o "skick" på sonen innan han drog någon slutsats.... Sonen var berusad men inte direkt så full att han behövde plockas in, men han kunde o antagligen hade visat en lite för aggressiv sida i den situation som uppstod... pappan tog det, sa bara att det var första gången, hoppades att det skulle ge en tankeställare så det inte skedde igen.
Vilket det det ofta blir, en liten tankeställare över hur man beter sig, att man även som tonåring med humör uppkomna av hormoner får skärpa till sig o tänka sig för....
Hoppas att dom vaknat upp idag o får en trevlig Fars Dag tillsammans, trots det som skett i natt....


Vi hade en natt av massa skratt - vi hade små bus för oss mot varandra under den period där det var väldigt lugnt...
lite intressant att se just helger när det är olika program på tv, hur det är nästen totalt stopp på ringandet eller någon som vill ha en bil
det är om det är någon fotbollsmatch eller ishockey med landslaget - det är när det är melodifestival o sen så nu när det är "Så mycket bättre"
det programmet drar verkligen alla åldersgrupper att sitta vid tv´n o titta. Det räcker med att programmet är slut så är det rena anstormningen *ler*
men då den stunden igår så passade vi på att ha lite skoj med varandra, det är härligt att vara ett sånt gäng, där vi faktiskt kan skämta o ha skoj tillsammans. Inte alla arbetsplatser som det fungerar på eller att alla är med som det faktiskt är här.... o det är jäkligt skoj.
Man bara får en stunds avkoppling, inte tänka o bara vara....


Så äntligen en vettig bild på vår mest uppskattade bil - ialla fall under helgkvällar/nätterna, vuxna uppskattar att det är lite partystämning, att är lite ljus där bak så att dom ser varandra när dom sitter o pratar. Sen så standard kommentaren som ofta kommer är "åhh det är en porrbil" - mitt standardsvar "nej då skulle vi valt rött!"
Men absolut mest uppskattas den faktiskt av barn, dom vill självklart att föräldrarna ska skaffa en likadan bil *ler* eller som i fredags när jag körde den - föräldrarna fick bära ut grabben han skulle åka med mig mera - helt hela natten *ler*. Det gör mig glad inombords just att märka av barnens reaktion o deras glädje... trots att dom ofta är jätte trötta :)


Det är ialla fall den mest fotograferade bilen på orten o för att inte tala o hur många selfies eller groupies som tas varje fredag o lördag kväll/natt i den *ler*



 


Ja... det blev vinters första lussekatt igår - lite väl tidigt o hade jag valt själv hade jag väntat - men körde några till Statoil innan dom skulle hemåt, det hoppades in o köptes lite cigaretter, korv, dricka, chips... kaffe o lussekatt o dom flesta är gulliga o kommer ut med en mugg kaffe o en bulle även till mig som chaufför - jag hoppas alltid då att dom haft "vett" att ha mjölk i kaffet - annars får jag lite svårt att artigt dricka utan att göra grimaser :)
Men då var det avklarat - den första är uppäten :)

 


Och själv firade jag min pappa genom att sända en bunt tulpaner i flera färger, synd jag inte hade möjlighet att åka dit med dom själv, o tagit mina tjejer med mig.

finns fler jag gärna gett en stor bukett tulpaner idag *ler*

 

 

 

Av Svensson Svensson - 8 november 2015 10:45

Visst är det ett helt underbart program? Att kunna få lite hjälp när man kört fast i att översätta något ord till annat språk eller från annat språk. Det är otroligt hur tekniken går framåt o ger oss hjälpmedel som underlättar.

 

Det är också skoj att se hur det tas kontakt via facebook på olika sätt. Nu går alla dom mailen jag tänker på ut på samma sak - jag är änkling, jag jobbar som militär, läkare, forskare - jag har ofta en dotter på runt 10 år.... jag söker en livspartner o du såg så vacker ut att jag inte kunde gå förbi, jag återkommer o måste skriva....

ja lite i den andan är mailen - om man roar sig med att forstätta svara så kommer man ganska snabbt till det här med pengar, konton... dom har ärvt eller något liknande o behöver hjälp.... 

 

Från start så var alla dessa mail på engelska - någon enstaka gång något annat språk. Men nu sista tiden har det även kommit in mail på svenska - knaglig sådan - eller det är rakt upp o ner en översättning via google (eller annat översättningsprogram). Nu är det ju bra att man kan förmedla sig till varandra på det här sättet - om man inte förstår varandras språk. 

 

Men samtidigt så kan jag inte småle åt hur översättningarna är *ler* det är allt annat än förståligt vad dom menar, ibland blir orden översatta väldigt fel. Men man får sig en stund av småskratt, när man försöker tolka.....

 

Förr så kunde jag roa mig att svara bara för att se hur lång tid det tog innan det kom fram till pengar, jag roade mig med att se upplägg o just yrke o status... frågor som kom... 

märktes att dom egentligen bara malde på i en form av mall....

 

Nu mer så tar jag bort mailen o personen som vän, om det är en vänförfrågan med. Jag spelar massor o får fler vänförfrågningar i veckan som just är anknutna till spelen o att ha grannar, få hjälp. Där säger jag alltid ja - lägger som i en egen liten grupp för spelande vänner. Nu tas dom bort direkt.

 

Att kunna översätta om man inte orkar själv eller kan, olika texter för att använda sig av innehållet på olika sätt - det är också dessa översättningsprogram bra för. Men man ska vara noga med att rätta till stavningar, ord - så att det blir en text som går att läsa. Men det gör ju de flesta idag eller hur, vet att översättningsprogrammen inte är perfekta, så man använder dom bara som stöd/hjälp, sen tar man o rättar till o skriver om det man själv vill använda o förmedla.... 

 

Eller vi ska säga såhär att jag trodde det var en självklarhet att göra så - men då o då ser jag att så inte är fallet o då funderar jag alltid på vilken typ av person som finns bakom det som publiceras på det sättet...  

Ska inte skriva här vad jag själv tänker.... det är inte så positiva saker dock...

 

 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< November 2015 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards