Alla inlägg den 19 oktober 2015

Av Svensson Svensson - 19 oktober 2015 12:55

Igår hittade jag en liten rolig bok som jag bara var tvungen att köpa. Det var typ en anteckningsbok - man fyllde i vilken bok man läst, datum, författare, titel o en lite egen anteckning Det lät skoj så jag var bara tvungen o det ska bli skoj att se hur snabbt den kommer bli fylld. Vet att det kommer gå lite långsammare nu än för 15-20 år sedan, då läste jag flera böcker i veckan, det bara flöt på. Idag har jag ännu inte kommit upp i samma förbrukning av böcker, det är inte lika lätt att läsa. Men jag har ialla fall kommit igång o det går, o jag njuter av mina stunder med en bra bok.

 

Började en ny bok igår - en typ bok som ska vara till lite hjälp o stöttning för personlig utveckling. N vet jag inte om just den här boken är en billig bok som fylldes på en av mina egna bokbeställningar för att komma upp i summa för att slippa frakt - eller om det här är den jag fick av en väninna.... har två som är liknande varandra i ämnet. Kvittar i o för sig, kommer ta mig igenom både.

 

Har inte kommit så långt i den - men jag gillade starten på boken, inledningen. Det som stod där kändes väldigt i linje med mina egna tankar. Då är det intressant att se om boken fortsätter i samma anda, om den kan ge någon ny vinkel på mina tankar o värderingar.

Ja nu kan en bok som är precis tvärt om också vara intressant - för att se från just en annan vinkel - man kan lära sig massor av det också. Framför allt kanske man blir ännu mer säker i sin åsikt. 

 

Det bästa jag läst på länge var det som stod i boken om det här med att söka den perfekta partnern. Att så många söker en perfekt partner men glömmer bort sig själv, vad man själv ger i ett förhållande. Och bokens helt otroligt bra råd i det här med att söka det perfekta är att man ska sträva efter att själv blir den perfekta partnern, det är då man hittar det man söker.

 

Ja inte sagt nu då att man ska försaka saker, ändra på sig.... utan det är mer det här med att kommunicera, vara rak, vara ärlig, inte gå o hålla saker inne så att dom gror. Sen lära sig att ta upp saker på ett bra sätt - alltså just kommunicera inte gräla. Att man inte ska tro att det gäller att få en partner att göra som man vill - nej man får lära känna varandra, man får kompromissa o man får förstå att vi alla är olika individer som agerar o reagerar olika.

(egen tanke: många gånger kan man mena samma sak, man har bara olika ord för det, man har olika sätt att uttrycka sig, olika sätt att handla - men i grunden menar man samma sak. Men det blir missförstånd för att man inte tar sig tiden att kommunicera o försöka förstå varandra)

 

Vårat missnöje med andra för oss att fokusera på fel saker. Det är när vi blir medvetna om vad vi själva kan göra och börjar förändra genom att ta initiativ som vi ka skapa något nytt. Det är det som gör oss till den perfekta partnern. Och det är då vi får makt över våra liv.

 

Hon skriver en bra sak i boken, det här att när det är jobbiga förhållanden så söker man kanske någon form av samtalspartner, terapi - men nästan alla söker hjälp för att hantera partners sätt, att klara av när man blir irriterad, när man blir arg, för det partnern gör. Tanken finns där att om h*n bara var hemma mer, jobbade mindre, var snällare, mer omtänksam, sexigare, mer positiv, tog hand om hemmet bättre osv så skulle allt vara så mycket bättre.
Ingen söker den här terapin med tanken att få hjälp att hantera sig själv, sitt eget beteende - att tålamodet tryter, att man inte orkar anstränga sig, ge sin partner uppmärksamhet. Men det är ju där man ska börja det är där det ligger. För man kan aldrig ändra någon annan än sig själv.

 

Hon tar upp vikten av att ge kärleken plats, ge tid till varandra att kunna göra saker tillsammans, att visa uppmärksamhet. Att man ska gå o sova i tid, ha så lika sömnmönster som möjligt, att man ska motionera för sin hälsa. Bra sömn o motion (inte överdrivet men något) gör att man mår bättre som enskild person, o då blir man en bättre partner. Sen kommer närhet, fysisk närhet. Det finns mer lust när man är utvilad o har en bra hälsa - det är inget hokus pokus utan fakta.

 

Man ska heller inte glömma att göra sig fin för varandra då o då, det kan kännas som att det duger väl att ha mjukisbyxor på hemma - men om man alltid är så. Nej det är som att man inte bryr sig om sig själv eller vilket intryck man gör. Man mår bra själv av att klä sig lite fint för någon annan.

 

När jag läser sitter jag o nickar instämmande - ändå när man tänker efter så är det här saker som så lätt försvinner i ett förhållande men som fanns från start. När man tänker till lite så inte är det väl annorlunda med tiden - man behöver samma saker - man uppskattar samma saker...

 

Man ska som det sägs inte ta sin partner förgiven utan visa uppskattning, bekräfta o uppvakta genom hela livet :)

 

 

 

 

Boken jag börjat läsa är Kär Lek en handbok, av Eva Sanner

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards