Alla inlägg den 2 oktober 2015

Av Svensson Svensson - 2 oktober 2015 18:45

Enkel o jätte god  vaniljsås



2 dl mjölk

1-2 msk vetemjöl

1 ägg

2 msk strösocker

2 tsk vaniljsocker (eller 1/2 tsk vaniljpulver)

 

vispa ihop mjölk o ägg i en kastrull sätt på lågvärme blanda i lite i taget o vispa konstant - blandningen mjöl o socker (ta bara den större mängden om man vill ha mer kräm än sås sjud under konstant vispning tills den tjocknat ta av låt den svalna - ha sen i vaniljsockret/pulvret.

 

Här tillsammans med smulpaj på äpple

 

 

 

Tack syrran för receptet :)

Av Svensson Svensson - 2 oktober 2015 13:13

 

Dagens smoothie intog jag efter att ha varit ute nästan hela förmiddagen, lullat runt o bara varit, njutit av vädret, tystnaden – funderat på olika saker, framför allt saker jag läst i olika trådar i ”forum” – som det här hur olika våra behov av att ha ett stort nätverk människor runt oss, att ha många vänner, att bli sedd. Någon skrev att ha få vänner, få bekanta, alltså ett litet nätverk av människor är som att vara socialt svag – jämförde det med att vara ekonomiskt svag, att inte ha nog med pengar för vad det nu är man vill ha pengar till… intressant sätt att beskriva avsaknad av ett stort nätverk av personer runt omkring sig. Eller det här med att vara social kameleont, är det något bra eller… här kom det fram som en egenskap personen tyckte var lockande, för att lära känna personen bättre. Har även hört uttrycket lite tidigare – att någon var en social kameleont. Men är det en person man vill lära känna? Är det en person man vågar lita på? Jag tänker vidare – hur ska jag veta att personen är sig själv när den är med mig, pratar med mig, lyssnar på mig… tänk om allt är oäkta o den gör det av någon annan anledning o därmed inte är sig själv utan har en av kameleontskrudarna på sig?

 

Hur som helt, en trevlig förmiddag med massor av frisk luft o sol. Smoothie idag var "caution: ginger. bites back", apelsin, morot o ingefära. Och ja man kan gott säga att den bet, för det var sting i den. Jätte god faktiskt lite annorlunda i smaken – gillade helt klart styrkan som kommer av ingefäran. Den kommer jag nog se till att jag har någon flaska av i kylskåpet hela tiden *ler*

 

 

 

 

 

 

Igår var vi iväg en liten bit utanför Torsby, mot Sunne o åt på Diner 45. Att stiga in där var verkligen som att stiga in på en restaurang i alla fall bara jag sett på film, 50-tal, rock, bilar *ler* Härligt annorlunda o ett fint ställe. Dom har verkligen lyckats med den här inredningen o känslan när man kom in.

 

 

 

 

Menyn var mest hamburgare o valet för oss blev varsin cheesburger med tillbehör, som cole slaw, en bit saltgurka o strips – vi lyxade till det lite med varsin dip – jag guacamole som var otroligt god, o älsklingen tog garlic sour cream som blev en favvor direkt.

 

 

 

 

 

Så rejäla burgare med tillbehör gör att det inte finns en chans i världen att få ner en efterrätt även om menyn visade förslag på så många goda varianter som jag gärna velat prova. Men vi sa – hit åker vi igen – om så bara för att äta någon av desserterna *ler*.
Ett annat alternativ är ju att dela på burgaren o stripsen för att få i sig lite mat o sen ta dessert – är dom också stora kan man lätt dela. Jag tar gärna samma som honom så det är inga problem att vi inte vill ha samma.
Åker ni förbi där, eller i närheten så ta en liten omväg förbi – det är helt klart värt att stanna till o äta där. 

 

http://www.diner45.se/

 

 

 


Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards