Alla inlägg den 8 juli 2015

Av Svensson Svensson - 8 juli 2015 16:43

Se så goda dom ser ut.

Jag var bara tvungen att dela vidare, har inte provat dessa, tror inte jag kommer prova baka just efter det här receptet – håller mig nog till gamla vanliga recept. Men det ger inspiration för hur jag skulle vilja dekorera sommarbrownies. Sen tror jag att receptet kan locka en väninna till att prova baka dom – så får jag höra hur dom smakade *ler*

 

 

 

 

 

Kikärtsbrownies med Havssalt & Mandlar
Ugn 175 grader
4 dl Kokta sköljda kikärtor
2 Ägg
1/2 dl Kokossocker
6 msk Kakao
1 msk Kokosolja
1 krm Äkta Vaniljpulver
1/2 tsk Bakpulver
150 g Choklad 70 %

 

Topping
50 g Choklad 70%
1 Näve mandlar eller kokosflingor
1/2 tsk Flingsalt (eller mer/mindre efter smak)

 

Mixa samman kikärtor, ägg, kokossocker, kakao, kokosolja, vaniljpulver och bakpulver i en hushållsassistent.
Smält under tiden chokladen i vattenbad.
När smeten i hushållsassistenten är jämnt mixad så är det dags att mixa ned den smälta chokladen. Pytsa sedan över smeten i en form med bakplåtspapper. I recetet användes en form med cirkamått 20×25 cm.
Hacka chokladen till toppingen fint och strössla över tillsammans med mandlar och havssalt.
Ställ sedan formen i mitten av ugnen och grädda i cirka 10 min.
Håll koll och känn efter när det gått 8 minuter. Ju kortare tid formen står i ugnen desto saftigare brownies. Låt sedan svalna helt innan servering.
Det här är brownies som liksom blir som allra godast efter en natt i kylen. De får då perfekt konsistens och är enkla att skära i bitar.
Servera som de är eller förslagsvis tillsammans med jordgubbar och grädde.

Av Svensson Svensson - 8 juli 2015 09:34

 

Först när dom bärbara datorerna kom så var jag så anti mot att inte ha en mus – ogillade o svor åt touchplattan. Så jag skulle ju aldrig ha en bärbar dator, o OM jag fick en skulle jag alltid ha en mus, o alltid alltid en med sladd. Ogillade nämligen också trådlösa saker…

 

Ja nu har jag en laptop eller ja det har hunnit bli fler än en. Jag har inte haft mus, det har fungerat okey med touchplattan även om det svurits en hel del. Det fungerar inte alltid som man tänkt sig, det blir bättre med mus, men man måste ha en matta för att det ska vara bra, då är det en sak till som ska tas med. En annan sak är ju att med laptop hamnar man inte alltid där det fungerar med mus, så jag har klarat mig bra utan. Man vänjer sig ganska så snabbt vid omställningar till nya saker – eller ialla fall de flesta.

 

Men nu så har jag fått en mus, en väldans fin variant, för det var inte jag som valde o köpte den. Hade jag valt hade det blivit en för runt 100-lappen med sladd…. En vanlig variant med röd laser – tyvärr finns ju inte dom kvar med kula *ler*, nääää lovar så gammaldags är jag inte riktigt.
Men se inte skulle jag ha en med röd, nej det skulle vara blå – för den kan man ha på vilket underlag som helst… men se det fanns inte en med blå – det fanns någon som heter darkfield, det skulle gå att använda på alla underlag, till o med glas… Men nästan 900 kr för en mus????? Näääää inte riktigt mitt val – men älsklingen ville absolut att jag skulle välja just den (den var ju billigast av just den varianten *ler*).

 

Nu har jag då testat den här lilla nya musen. Och jag är helt klart förtjust – den fungerar helt otroligt bra. Liten o behändig, den har lite tyngd, det gillar jag det ger inte samma plastiga billiga intryck som en som är lätt. Jag har nu provat den på alla underlag jag bara kan hitta – fungerar perfekt. Och den har varken röd eller blå eller någon annan färg på strålen/ljuset under – det är svart.
Jag som är lite fånig o alltid fastnar för helt oväsentliga detaljer…. Som rött lysa under tangenterna…. fastnade även här på något helt oväsentligt, den lilla väskan för musen *ler*


Så jag rekommenderar verkligen den här lite för mig då dyra, men prisvärda (det finns ju dom som kostar bra mycket mer…) Logitech MX Refresh Anywhere Mouse. 

http://www.logitech.com/sv-se/product/anywhere-mouse-mx

 

 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards