Alla inlägg den 3 juli 2015

Av Svensson Svensson - 3 juli 2015 20:07

Tänk att det blev av.... jag kom iväg ut i rätt tid för att plocka fläderblommor - tack säger jag till min väninna med dotter som släpade med mig *ler*.

 

Tänk att något så otroligt gott kan vara så jätte lätt att göra. Nu har jag provat o detta kommer vara stående varje år - men kommer inte bara gör en sats som i år, för att prova - det kommer göras mera, helt klart. För att ha till mig själv, o ge bort till döttrarna eller någon annan som vill ha...

 

Kom också ihåg att jag faktiskt gjort en god citrondryck någon gång för 100 år sedan, kanske jag ska leta fram det receptet o göra lite av det också. Svalkande i sommarvärmen, men massor av is.

 

 

 

 

Passar på nu i kväll att njuta av saften, plocka lite med mina blommor, vattna o plocka bort döda blad o blommor. Avkopplande, lite vind som gör att det var så skönt att sitta ute ett tag - bara vara - när solen försvunnit.

 

Nu laddar jag för lite nattjobb *ler*

 

 

----------------------------------------------------

 

Fläderblomssaft

 

ca 40 st klasar fläserblom

2 kg socker

3 l vatten

4 st citroner

75 g citronsyra

 


  1. Skölj blommorna väl i kallt vatten.
    Skölj citronerna i ljummet vatten och skär dem i skivor.
  2. Koka upp vatten, citronskivor, citronsyra och socker.
  3. Häll den heta blandningen över fläderblommorna.
  4. Täck över med folie och låt stå svalt ca 4 dygn.
  5. Sila saften och häll upp den i väl rengjorda flaskor. Förvara saften i kyl eller frys.

Varianter på "förpackning" att frysa i. 
Ta 50 cl petflaskor - fyll ca 70%, frys. Ta upp en o en när man vill ha mer saft


Frys i byttor (glassbyttor), då saften får en mjuk sorbet konsistens, är det bara att skeda ur den mängd man sen vill ha för att göra drickbar saft.


Av Svensson Svensson - 3 juli 2015 16:39

Ja så har jag då blockerat någon för första gången. Jätte synd, jag brukar inte blockera.

Men när en person inte förstår vänliga meddelanden om att jag inte är intresserad av det h*n skriver... att man inte vill öppna bloggen o hitta kommentarer i flertal av samma sort eller något om att alla in förstår.... 

 

Jag förstår, jag har inga fördomar - däremot så har jag min anledning till att blogga, jag väljer vad jag skriver om o vad jag läser. Samma med vilka jag tar till mig som vänner både irl o över nätet...

Jag accepterar andra som dom är o vad dom gör sålänge dom respekterar o accepterar mina val. 

 

Men gör dom inte det så blir jag för eller senare, oftast senare, irriterad. Som nu... det var bara lite för många av samma sort när jag äntligen tog mig tid att titta o tänkte besvara kommentarerna...

 

 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards