Direktlänk till inlägg 16 juni 2015

Vem vänder man sig till när man behöver tröst, stöd osv?

Av Svensson Svensson - 16 juni 2015 04:29

  

Vänder man sig alltid till samma person, har man flera förtrogna? En liten tanke jag funderat över lite då o då. Tar man allt med någon eller delar man upp saker o tar med olika personer?

 

Jag vet flera i min omgivning under åren som verkar ha ett stort behov av att få ösa ur sig till allt o alla… Det här var något jag märkte när jag var mycket yngre första gången, då fanns det inte nätet där man kunde blogga eller hålla kontakten med andra på ett lätt o snabbt sätt, lära känna många nya personer för att samtala med, o då även ta tillfället i akt att köra ”tyck-synd-om-mig”. Det finns mobile idag så inte nog med att man kan prata med varandra var man än är, hemma eller ute, påväg någonstans, man kan smsa eller chatta med något program som finns. Möjligheterna är otroligt stora att hålla kontakten med gamla vänner o finna sig nya.

 

 

Åsnan känns igen på sina öron, den dumme på sina ord

 

 

Men då, förr då, hur gjorde dom här personerna då??? Ja jag vet inte hur dom flesta gjorde. Men ja vet att jag hade en i min närhet, jag brukade säga att personen kunde ta telefonkatalogen o börja ringa från A på första sidan o sen prata med alla som lyssnade, bara h*n fick ösa ur sig o få lite medhåll. Det spelade ingen roll om h*n kände personen eller inte, kunde det blir lite medhåll så östes det ut utan eftertänksamhet om till vem det östes o vad som östes…. Många gånger var det ju friserat från personens håll o den egna inblandningen glömdes helt bort.

 

 

 

 

 

Idag är möjligheterna ännu större att för stunder hitta nya personer som kan bekräfta o ge energi för fortsatt – tycka-synd-om. Men man ska vara medveten om att det här tycka-synd-om inte alltid är riktat just så att det blir att det är personen som man ska tycka synd om, nej det kan vara vinklat så att det är någon eller några andra som man bör hålla med om är ”dumma”. Eller tala om att dom är bra som orkar, som kämpar som går vidare… fast egentligen så stampar dom på samma fläck.

 

 

En lögnare tror vi inte, inte ens när han talar sanning. 

                                                             -  Marcus Tullius Cicero

 

 

Själv är jag mer nogräknad med vem jag säger vad till, jag kan vara allmän, jag kan fundera o ta upp saker som jag diskuterat med vänner om. Det blir självklart mina tanka, mina åsikter o värderingar. Men inte så djupt av mig själv.

 

Det där djupa det lämnar jag enbart ut till mina närmaste som jag släppt in i den där sfären som ligger närmast mig. Och det är inte så många som för tillgång till den sfären. Det är självklart min partner när man lärt känna varandra så väl att man känner att det här förhållandet ska man bygga vidare på. Det är en otroligt skön känsla att ha en partner man kan dela allt med, bolla allt med. Det är en trygghet som jag uppskattar – en mental närhet som jag anser ska finnas där mellan ett par.

 

Sen om jag tänker efter, för snabbt svar blir nog att jag i stort sett kan prata om allt med alla vänner – o det kan jag – men det blir nog så att man ändå väljer att prata om olika ämnen med olika personer. Det är nog mest naturligt att det blir så tror jag. Som saker som sker på jobbet är det en vän/arbetskamrat som får höra, hälsan blir någon som förstår den biten o gått igenom liknande.

 

Vet att mina vänner gör samma sak, fast ofta kanske man inte ens tänker på det.
Vissa saker kan man ta med alla, andra saker tar man med några o sen det där mest privata tar man med väldigt väldigt få. (eller kanske har jag en hemlig blogg där jag skriver o delar med mig av alla smarriga hemligheter om människor som finns runt mig på något sätt –  verkligen hänga ut alla,  för att ösa ur mig o få  medhåll, inte tänka på att jag därmed också hänger ut mig själv o min egen inblandning - o kloka människor klarar av att läsa mellan raderna o förstår  att det som skrivs är en friserad sanning som ska passa för att jag ska framstå som den utsatte, att man ska läsa med en nypa salt o förstånd o skala bort det absolut värsta  ;) )

 

 

Visa män ändrar åsikt, aldrig de dumma.

 
 
Ingen bild

Laila

16 juni 2015 07:48

Jag vänder mig till min man, iallafall till 98%, han är den jag litar på finns här och ger bäst råd och stöttning när det behövs lyssnar bäst när det behövs och tröstar som ingen annan

Svensson Svensson

16 juni 2015 08:53

Precis så ska det vara, tycker jag :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards