Alla inlägg under maj 2015

Av Svensson Svensson - 7 maj 2015 13:50


 

När något sker, när man vill ge igen, varför är det så lätt att ge sig på o slå mot någon där man vet att det gör ont. Att förtala till andra personer om allt dåligt som den andra personen gjort/gör… men helt glömma bort vad man själv gjort.

 

Är det för att man vet att berättar man det kommer ingen tycka synd om en – eller är det för att man helt enkelt inte ens ser vad man själv gjort eller tycker att det är helt okey?

 

 

 

 

Av Svensson Svensson - 7 maj 2015 12:56

 

… då vet att man är på rätt väg, att den utmaning på 2 veckor jag klarade av o en fortsatta utmaningen med mig själv ger effekt. Om än små förändringar – men det är inte något snabbt resultat jag vill ha heller. Jag vill att det ska gå lagom långsamt, o sen bli bestående.

 

Men vet ju att när jag mår dåligt är jag en av dom som missbrukar mat som tröst, som ett sätta att fly. Men när jag mår bra så är det precis tvärt om. Även om jag är precis tvärt om när det sen kommer till att laga mat att baka. När jag mår bra lagar jag med glädje o prova nya recept, o jag bakar. Mår jag dåligt finns varken ork eller lust till att ställa mig vid spisen. Om någon frågar mig o jag bara svarar snabbt så kommer jag med all säkerhet svara att jag äter mer när jag mår bra o inget alls när jag mår dåligt.

 

Och det stämmer till viss del – det stämmer om man ser till måltider, frukost, lunch o middag. Dom äter jag regelbundet med lagad mat eller så hoppar jag över dom helt. Däremot så när jag mår dåligt är det småätande, onyttig mat… i massor om man ser till varje dag. Men när jag mår bra så äter jag ju måltiderna o är mätt, så både känslan av att vara mätt samt måendet gör att då småäter jag inte, då tröstäter jag inte.

 

Och nu till min stora glädje så märks det på kläderna – dom sitter lite lösare överlag. Men just dom här trosorna som inköptes för lite sen, dom är i lite fina färger o lite glansiga o lite spets…. Ni vet att vara lite fin o sexig under….  Men nu så får jag gå o dra upp dom hela tiden, dom glider lite för lätt ner… *ler stort* inte alls en otrevlig känsla när jag tänker på varför.

 

Små små steg tassar jag framåt :)

 

 

 

Av Svensson Svensson - 7 maj 2015 12:27

... trots att man känner att man faktiskt både tränar bra o äter sunt, men vågen står ändå stilla o stampar. Då kanske det är så att det är man själv som bromsar sin egna förbränning utan att man tänker på det. För det är lätt att missa små saker som kan inverka, det finns framför allt 8 dåliga vanor som kan vara orsaken men som man inte alltid tänker på.

 

1 – Man dricker för lite

Din förbränning går ner ju färre daglige funktioner din kropp utför. Och den behöver regelbundet intag av vätska för att orka. Så dricker man lite bränner man också få kalorier. Förbränningen aktiveras när du dricker vatten, samt att kroppen också försöker att värma upp vattnet, så ju kallare vatten innebär att du bränner mer kalorier. (Sen är inte för kallt vatten det bästa i alla lägen…)

 

2 – Man får i sig för lite vitaminer

Om man har en brist å D-vitamin ökar automatiskt nivåerna av hungerhormonet ghrelin, vilket då gör att du går omkring o är hungrig hela tiden. Under vår mörka årstid är det svårt att öka intaget av D-vitamin på naturlig väg, så då är ett kosttillskott bra att ta som tillägg.

 

3 – Du tränar en hel del, men det är egentligen bara konditionen

Alla vet ju att träning är det bästa för att hålla igång förbränningen. Men om man bara t ex springer eller cyklar så kommer snart dom muskler som aktiveras då att vara aktiva men inga flera. Alltså ökar man i stort sett bara konditionen. För att förbränna mera under tiden man konditionstränar så behövs också att man regelbundet även styrketränar, ger kroppen mer muskler som ger bättre förbränning.

 

4 – Snacks på kvällen

Försök att ha ett 12 timmar uppehåll från att äta under kvällen natten. Samt försök att göra din morgonträning innan du äter frukost. Och framför allt, småät inte något alls, snacksa, på kvällen.

 

5 – Avstår du från koffein av hälsoskäl?

Nu ska man inte hälla i sig litervis av kaffe, men koffein hjälper att sätta lite fart på förbränningen. Så lagom mängd kaffe o grönt te är bara bra för din förbränning.

 

6 – För lite sömn

Man har märkt att personer som lider av sömnbrist ofta väger lite mer än andra. Forskning visar att sömnbrist kan sätta hungerhormonerna ur spel – det gör att man blir både hungrigare och äter mer. Så försök att få minimum av sju timmars sammanhängande ostörd sömn.

 

7 – Konstant stressande

Att stress är dåligt för den mentala hälsan vet alla, men få vet att den också påverkar förbränningen på ett negativt sätt. När stresshormonet kortisol aktiveras går kroppen in i ett slags försvarsläge, vilket innebär att kroppen börjar lagra fett.

 

8 – Äter du fel mat o får i dig för mycket tillsatser?

Känner man att man gör allt rätt, så kan det vara en idé att titta lite mer noggrant på maten man äter. Varifrån den kommer o vad den innehåller. Vissa kemikalier, vissa bekämpningsmedel innehåller hormonrubbande ämnen som kan förstöra din ansträngning att gå ner i vikt

 

 

 

Av Svensson Svensson - 7 maj 2015 11:23

 

… när det inte alls är det. Utan man använder sig av att vinkla för att det ska tolkas till deras fördel.

 

Vad menar jag nu – jo Coops fina egenreklam om att dom sänkt priset på många varor. Och det har dom säkert, det är inte det att jag säger att dom ljuger om det. Nej det jag irriterat mig på är deras reklam som för mig faktiskt är missvisande – undrar om konsumentverket tycker samma som mig eller om det är okey att göra såhär.

 

Ialla fall i den Coop jag handlar i hänger det stora banderoller från taket som avbildar kvitton. Det ska föreställa att man handlat före o efter att dom sänkt priserna på så många varor. Det finns ett före kvitto o ett efter kvitto… o det ser ju bra ut – summan på efter kvittot är lägre. Så långt stämmer allt….

 

MEN så börjar man titta på vilka varor som finns med på dom här kvittona där man vill bevisa hur mycket man nu får sin matkassa sänkt för att dom sänkt priset på vissa varor… JO det är inte samma varor som finns på reklambanderrollskvittona. För mig är det missvisande – då ser man inte alls sänkningen – det man som kund tjänar – för det är ju det reklamen ska visa.

 

För att kunna använda sig av det här, att man betalar mindre nu än innan dom sänkte så måste man ha handlat samma varor före o sen efter, ha samma varor o antal på kvittot för att man ska kunna ha det som jämförelse o visa ”SE så bra vi är vi har sänkt våra priser…”

 

Sen erkänner jag att jag kanske borde göra något åt det – t ex ta bilder o sen kontakta konsumentverket för att dom ska kika på just den här reklamen …. Inte bara gnälla här. Men det är jag lite för lat för eller mera jag har lite för mycket annat som upptar min tid just nu…

 

 

 

Av Svensson Svensson - 7 maj 2015 09:49

 

Jag vill påminna alla män om att tänka på vad de har på sig, och hur de beter sig ute i sommar. Tänk på vilka signaler du sänder ut när du går ute med öppen skjorta, tight t-shirt, shorts med bara ben, och i bara sandaler. Många kvinnor tycker att det är fritt fram, och ser det enbart som en invit.

 

Var måttlig med alkohol! Det är lätt att bli utnyttjad när du är hjälplös, kvinnor är ju kvinnor. Så ta ditt ansvar och var försiktig, tack!

 

 

Av Svensson Svensson - 6 maj 2015 18:03

tänker på det här med andrepiloten som fick ett plan att störta o ca 150 personer dog. Att få höra att det finns uppgifter idag om att han "övat" på händelsen vid en tidigare flygning, tidigare samma dag. 

Jag hoppas verkligen att dessa uppgifter visar sig vara falska, att det inte alls är fallet. För det skulle vara så fruktansvärt hemskt. Inte bara att han gjorde det, tog livet av sig o 150 andra, utan också kallt planerat o till o med "övat". Eller det kanske inte var något direkt övning utan ett försök som misslyckdes, så han gjorde om det flygningen efter.

 

Hur kan man ens komma på tanken att göra något sånt här? Jag har så otroligt svårt för det här att man medvetet skadar andra människor. Helt oskyliga som drabbas, det blir ju inte bara dom som dör utan det drabbar mest dom som finns kvar - att behöva ha den här grymt elaka känslan att någon gjort något så hemskt o tagit andra oskyldiga människors liv.

 

Hur tänker man egentligen när man gör något sånt här? Oavsett hur dåligt man än mår .... så tar man inte o skadar andra. Men antar att en sådan person inte är frisk psykiskt - men hur kan en labil person en få jobb som ansvarig för andra människors liv?

Det är en fråga som jag ställer mig.

 

Jag ryser bara jag tänker på det som skett där någon kallt uträknande tar livet av oskyldiga ....

 

 

 

Jag läser vidare om flygplans "svarta lådan" - den som ska ge svar på vad som hände, varför osv.... där data spelas in hela tiden - men det är bara sista 30 minutrarna som finns kvar sparade. "Lådan" har också en "pingsändare" för att lättare hittas. Men det sker ju att den är helt borta, hittas inte - som den låda som vanns med på flyget som försvann i mars förra året. Så nu finns på förlag att allt även ska sändas till en mottagare på marken. Det tycket jag låter som en bra idé då behöver man inte leta leta o vänta på att "lådan" ska hittas - man kan lyssna direkt på vad den spelat in.

 

 

 

 

 

 

Av Svensson Svensson - 6 maj 2015 13:55

  

Idag börjar man mer o mer inse vikten av lätt beröring, lätt smekningar över hela kroppen. Hur den här beröringen visar effekt genom att lugna våra nervsystem, hur man förenar kroppen med själen. Det sker just genom att man lätt smeker varandra eller bra det här att man tar i varandra, ger varandra kroppskontakt.

 

Dom liknar det här med hur det är att vara sexuellt attraherad av någon, o att man är intim med varandra, man smeker varandra o då dom erogena zonerna. Hur man då totalt kopplar av, glömmer vardagens stress, sinnet blir ”blankt” o man fylls av positiva välbehagskänslor.

 

 

 

 

 

Ofta när man har ont någonstans, värk, man blir stel o känner sig orörlig så beror det på att man spänner sig, men håller en spänning i kroppen omedvetet. Den här spänningen gör som sagt till slut ont, vissa delar av kroppen kan man tro ä ”skadade” – man försöker hitta punkterna för att kunna t ex ge massage, för att lösa upp muskelknutor. På så sätt lätta det onda – som kommer enbart av spänningar. 

 

Nu vet man också mer om vad lätt beröring kan göra för vårat välmående, hur viktigt det är att hitta punkterna på kroppen som dom kallar ”helogena” zoner (healing zoner) för dom är kopplade till helheten av vår hälsa, både fysiskt o psykiskt. Beröring på rätt punker balanserar effekten på hjärna, ryggrad o nervesystem.

 

När vi spänner oss, så går kroppen i ”baklås”, den hamnar i en form av försvar, den vet inget annat att skydda oss på annat än att vara ett läge av beredskap, att vara beredd att fly vid vara, att överleva. Och det är en bra egenskap när det behövs. Men när vi egentligen inte behöver fly, vi hamnar i det här beredskapsläget o fastnar där pga av olika former av dåligt mående – en inre stress. Då behöver kroppen hjälp att komma ur detta läge.  Komma tillbaka i ett läge av trygghet, avspänning, läkning, utveckling…  

Lätt mjuk beröring på rätt punkter stöder hjärnan o kroppen att utveckla nya o bättre strategier för att stå emot o självreglera sina spänningar. När dom behövs o när dom inte behövs. När kroppen blir bättre på att självreglera sina spänningar o förhindra att man hamnar i det låsta läget så kan vi också lättare både förhindra viss stress o anpassa oss till annan stress.

 

Beröring av dom här zonerna – precis som när en erogen zon berörs – gör att kroppen släpper sitt försvar, den kopplar av, känner sig trygg. Hjärnan lär sig nya strategier. Plötsligt fördjupas andningen, spänning släpper från axlar och rygg. Kroppen känns mindre spänd, man kan få en önskan om att sträcka på sig, att röra på sig mera, andras på ett annat sätt… för att korrigera o förhindra att fastna i stress spänning igen. Kroppen o hjärnan lär sig att i flera situationer inte stressa o gå i försvar i onödan utan vara kvar i ett lugnt tryggt tillstånd.

 

 

Jag själv kan ibland tänka att sånt här kan vara lite ”humbugg” att någon försöker hitta något eget att frälsa folk med. Men så tänker jag på egna erfarenheter.
Jag tänker då delvis på hur man lugnar barn, hur man tar bort det onda på barn – jo genom beröring, genom lätt beröring – omtanke, ömhet – healing säger vissa – mammahänder säger jag. Men det fungerar ju, varje gång, man minskar det onda o ger trygghet.

 

Sista tiden har jag också fått förmånen att se hur den här lätta beröringen kan vara otroligt energigivande. För om man är stressad mentalt, spänner man sig i hela kroppen. Det blir som ett dåligt hamsterhjul, som kan vara svårt att komma ur. En del tar ett gas vin när dom kommer hem fån jobbet, andra springer någon mil, det kan vara en stund framför ett tvspel eller äta något sött…. Alla kan ha lite olika sätt, men det hela är ett sätt att varva ner, kunna fly bort från den stress man hade med hem. Jag har nu egna erfarenheter av hur otroligt avstressande, lugnande o energigivande den här lätta beröringen, både utanpå kläder eller direkt på huden, är. Otroligt effektiv.

 

Nu kanske inte jag tror att den här typen av beröring är något man kan gå till vem som helst att få, o den blir lika effektiv. Å andra sidan kanske jag är färgad här av min egen motvilja i kroppskontakt med främmande personer. Att jag måste ha någon form av nära relation för att kunna låta någon ta i mig – så jag lägger över den känslan även på andra. Och att jag lägger med det här att man kommer närmare varandra ju mer man tar i varandra ger varandra kroppskontakt, kramar om varandra osv… 

 

 

 

Av Svensson Svensson - 5 maj 2015 17:36

... för alla saker faller en efter en på plats. Livet blir bara bättre o bättre, jag mår bättre o bättre. Ja bättre än jag gjort på länge, på många många år.

 

Att känna hur det vänder är otrolig känsla. Jag har otroliga barn, jag vet inte vad jag gjort för att förtjäna dessa två tjejer - jag är så stolt över dom båda, vad det blivit av dom, speciellt hur dom är som personer. Hjälpsamma, medkännande, starka unga kvinnor. Jag säger att jag haft tur, andra säger att det är min förtjänst, det är ju jag som fostrat dom. Ja det vet jag ju, mer eller mindre själv... men ändå - jag tror på turen *ler*. Men helt underbara är dom ialla fall, mina tjejer. 

 

Ibland undrar jag lite vad det hade blivit av min son, om han hade blivit som tjejerna. Antagligen så... men nu fick jag inte den chansen att se vad han skulle ha blivit för ung man. Men han finns alltid alltid med mig i min tanke, liksom han finns i hans systrars tankar.

 

Jag har jobbet jag trivs med så otroligt bra, alla härliga människor jag stöter på. Jag har arbetskamrater som är mer än speciella, helt suveräna människor - alla på olika sätt. Det finns så otroligt mycket humor o medkänslighet hos dessa personer för att inte tala om vilken otrolig kunskap som döljs lite här.... 

Tyvärr finns det lite smolk i bägaren, oärligheter som kommer få efterdyngar länge på mer än ett sätt.... 

 

Men nepp inte ens det kan ta ifrån mig den otroliga lyckokänslan jag känner just nu. Jag vågade efter mycket om o men, till slut (trägen vinner sägs det ju) släppa in kärleken i livet igen. Och det ångrar jag inte en enda sekund. Det, han är bland det bästa som hänt mig på många sätt... Han har fått mig att lära mig mer om mig själv, mycket mycket mer o det forsätter....*ler*

 

Att trivas, njuta av sällskapet, koppla av, hämta energi, skratta, prata - om allt o inget, spela, läsa, musik.... närhet, närhet, närhet... ja det är massor av den varan *ler* 

 

 

 

 

 

"Kärlek är en resa utan kompass i ett väglöst land  - Ett äventyr"

 

"Den sanna kärleken liknar cirkeln och cirkeln har inget slut."

 

Kärleken skapar ett "vi" 
utan att förstöra ett "jag".

 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards