Direktlänk till inlägg 30 maj 2015

Baka – ger sommarkänsla

Av Svensson Svensson - 30 maj 2015 16:45


Förra veckan såg jag första programmet av Hela kändis Sverige bakar, det var underbara tårtor som gav mig en vilja att göra någon smarrig tårta. Tänkte att jag skulle försöka följa deltagarna – det är ju inte så många program – till slutet. Behöver jag säga att jag självklart missade programmet i veckan? Såg på något tidningsomslag när jag sprang förbi en av deltagarna o kom på att ja just ja det skulle jag titta på. Så i natt kikade jag ifatt mig på program 2. 


Småkakor, tårtor, glada färger, mycket bär, vet inte alls varför men det ger mig tankar om sommar, en känsla av sommar. Nybakat, doften av kaffe, hemma gjord saft.

 

Så duktiga som dom är kommer jag aldrig bli, men det är kul att baka goda saker att bjuda andra på. Det är kul att prova nya saker. Som tebröd, det var något nytt den lilla kakan, som såg så smarrig ut. Kan bara inte låta bli att småskratta lite – tebröd en liten liten söt kaka – tekaka är egentligen ett bröd inte en kaka *ler* 

 

Men dessa små tebröds kakor kommer jag att ge mig på att prova. Det bästa är att det är både gluten o laktosfria kakor, så man kan bjuda alla på dom utan att man behöver tänka på den biten. Man kan också göra det lätt för sig o bara köra på färdigköpt mandelmassa eller så kan man göra allt själv. Jag kommer nog först prova den enkla varianten med köpt mandelmassa, blir dom så goda som dom ser ut att vara o det kommer bakas igen så kommer jag prova göra allt själv.

 

 

Recept Tebröd

 

Du behöver:

200 g mandelmassa

1 äggvita 

Vispa smetan till en spritsbar men inte för lös konsistens

 

Eller göra egen mandelmassa:

100 g sötmandel

1½ dl florsocker

½-1 äggvita.

Du skållar och skalar mandeln. Mal den i nötkvarn. Tillsätt florsocker och äggvita. Rör till en smidig smet.

 

Man kan smaksätta degen, men även garnera med lite annan smak – så man kan göra lite olika kakor av samma grund smet. En tebröd-kaka ska väl normalt vara spritsad, men det går bra att göra kakorna utan att spritsa också, man gör lite det man har tillgång att göra.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards