Alla inlägg den 28 maj 2015

Av Svensson Svensson - 28 maj 2015 15:45

 

Jag skrev tidigare ett inlägg om en rättegång, om en man som var anmäld av sin sambo för misshandel. Och dom var upp i rätten, jag skrev om det i slutet av april innan det var dags.

 

Hon hade anmält honom, men samtidigt så håller hon sig inte undan, utan vill hela tiden ha fortsatt förhållande. Hon är otroligt bra på att provocera fram konflikter, som i situationen gör att han flippar över helt. Jag menade på i mitt förra inlägg att när det är på det sättet att kvinnan provocerar, fortsätter flera gånger på det sättet så visst ska han få sin dom, men hon ska också få en knäpp på näsan om att också inte försätta sig i situationen om o om igen. Det är inte direkt trovärdigt – att man är ett offer helt o hållet om man konstant går in i samma, att man faktiskt är den som provocerar fram situationer, där man inte respekterar den andra eller ens sig själv. För det gör man inte om man inte drar sig ifrån en person som misshandlar så pass att man måste anmäla.

 

Här fanns det en hel del saker som skett tidigare, det fanns foton, där man ser att hon blivit slagen ordentligt, det var även andra märken än slag, det var vänner, arbetskamrater som sett – men också läkare på akuten dit hon tagits av vänner för att hon sett så ut.

 

För mig var väl utgången ganska så klar, för mig så ska han ha sin dom – men hon ska också få en tillsägelse o hjälp om det behövs (flytta, samtalsterapi osv.) för att hålla sig ifrån honom, samt komma ifrån att provocera fram den typen av agerande från män.

 

Nu vet jag inte alls allt bakom självklart, men jag vet bara hur vänner o arbetskamrater fått ta hand om henne o ta henne till akuten. Så för mig ganska solklart – när även läkare som tagit emot henne anmält vidare, det är deras skyldighet i sånna här fall när någon kommer in så misshandlad.

 

Men tingsrätten gjorde bedömningen att han inte blev dömd för misshandel, hon överklagade o dom var till hovrätten då när jag skrev om det. Dom gjorde samma bedömning som tingsrätten.

 

Måste erkänna att jag faktiskt är lite nyfiken på att läsa pappren från rättegången, o domen för att få lite klarhet i varför, vad för punkter båda rätterna gått på för att fria honom. Just för att det oavsett hur mycket bevis som helst på att ja, hon provocerar…. Så har han slagit henne, misshandlat henne ordentligt, o hon behöver hjälp för sina problem som gör att hon hamnar om o om igen i samma situation, bli slagen.
Hur kan domen bli friande? Kanske just för att få veta hur dom resonerar, vad som sagts, vad som bevisats, hur bevis tolkats osv ska begära hem pappren från rättegången –

det är ju offentliga handlingar för alla att ta del av.  Och i det här fallet otroligt intressant att se vad dom tagit fasta på i hur domen sen föll. 

 

 

Av Svensson Svensson - 28 maj 2015 09:45

För jätte längesen - ja faktiskt måste det vara mer än ett år.... så fick jag av en väninna rådet att skaffa mig en H2O-mop, den skulle vara så helt otroligt fantastisk.

Visst jag hade redan då kikat på reklamen, funderat hur bra den där manicken kan vara. Inte vågat köpa, ofta så lovar reklam så mycket men inte ens 25% hålls. Nu sa hon att den var minst lika bra om inte bättre o lätt att använda.

 

Så går det lite i vågor att jag tänker - den vill ja ha  - nu kom en fas av den tanken igen, ensam, dottern iväg - nu vill jag ha den där, göra riktigt fint, ha det lätt att städa när jag är hemma. Snabbt lätt o bra

 

Så nu äntligen är den här - hämtad o ligger är i sin kartong. Jag har dock inte tid att packa upp o prova den förrän fredag - det är lite nattjobb o sen helt andra planer för torsdagen. Men den som väntar på nåot gott väntar ju alltid länge - så på fredag kommer den monteras o testas (om - lika bra ta med det, jag inte jobbar - jour den dagen så man kan ha tur eller otur)

 

Sen ska jag skriva min egna åsikt om det här lilla underverket. Ja o självklart är min röd, gick inte att välja någon annan färg *Ler*

 

 

 

 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards