Alla inlägg den 1 maj 2015

Av Svensson Svensson - 1 maj 2015 16:50

Vad skoj det låter - att åka o äta middag o få vara med om en lite spökhistorier o kanske en mordgåta att lösa :)

Det här är något som jag vill släpa med mig några speciella med på o ha en spännande kväll.

 

http://www.sundbyholms-slott.se/mordweekend/

 

Oj vad mycket skoj jag har som jag vill göra - tillsammans med ... ;)

 

 

Av Svensson Svensson - 1 maj 2015 15:48

Limekycklingen ( http://itismadeby.bloggplatsen.se/2015/04/29/11084403-helg-mat-bestamd-mums-kryddig-lime-grillad-kyckling/ ) blev jätte god, den kommer att göras igen - den är god nog att bjuda på :) viket jag kommer göra ganska snart.

 

Nu har jag hittat ett nytt roligt, intressant recept att prova, o jag vet precis vem jag ska prova det på *ler*

 

Visst ser det mumsigt ut?

 

 

 

Saffransrisotto med vitlöksfrästa räkor, lime & fänkål
(4 port)

Risotto:
3 dl risottoris (arborio eller carnaroliris)
2-3 schalottenlökar, hackade
2-3 msk olivolja
1/2 pkt saffran (0,25 g)
1-2 färska tomater, skalade och hackade
2 dl vitt vin
1 liter skaldjurs-, fisk- eller grönsaksbuljong (använd gärna räkskal att göra en egen fond på om du väljer att handskala räkor)

 

Vitlöksfrästa räkor: 
500-650 g oskalade räkor eller 200-300 g skalade räkor
2 färska skalade hackade tomater
2 msk olivolja
1 lime, zest (det gröna rivna skalet)
1 vitlöksklyfta, hackad
1/2 kruka persilja, hackad

 

Tillbehör: 
2-3 fänkålsstånd, klyftade och ugnsrostade
2-3 lime, klyftade och ugnsrostade

 

Förberedelser & tillagning:

Börja med att skala och hacka schalottenlök. Skala och grovhacka 3-4 färska tomater. Tomaterna kan skalas med vanlig potatisskalare om de är fasta. Annars kan du skära ett kryss i tomaterna och skålla dem i kokhett vatten några minuter tills skalet börjar krulla upp sig och går lätt att dra bort. Riv limezest (se till att bara få med det gröna skalet). Skala eventuellt räkor om du inte köpt färdigskalade och gör gärna fond på skalen som med fördel kan användas i buljongen. Hacka vitlök och persilja. Ansa och klyfta fänkålen, klyfta limen.

Ugnsgrillad lime och fänkål:

Hetta upp ugnen till ca 200 grader. Blanda fänkål och limeklyftor med lite olja och salt och rosta i ugnen ca 20-30 minuter. 

Risotto:

Hetta upp buljongen i en separat kastrull. Hacka schalottenlök och fräs med saffran i olivolja i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt 1-2 hackade tomater och risottoris och låt dem fräsa med någon minut utan att de tar färg. Späd med vinet och låt det koka in under omrörning. Tillsätt buljongen lite i sänder under omrörning på medelvärme. Vår erfarenhet är att koktiden varierar beroende på hur het vätskan är och hur vid kastrullen är, även hur mycket vätska som går åt. Man får prova sig fram. Riset ska ha en fast men inte hård kärna. En vid kastrull med mycket yta för värmen ger en bra risotto men kräver mer omrörning och passning för att det inte ska fastna i botten. Smaka av om det behövs salt.

Hetta upp en panna med olivolja. Fräs vitlök i olivolja utan att den tar för mycket färg. Tillsätt två hackade tomater och limezest och låt fräsa med en stund. Tillsätt räkor och persilja och ta bort från värmen (räkorna ska bara nätt och jämt bli varma).
ServeringToppa risotton med frästa räkor och klyftad fänkål och lime och låt var och en pressa lime över anrättningen





Om du köper räkor med skal, kom ihåg att du snabbt kan koka en egen buljong på skalen, vi lovar att risotton bara blir ännu godare.

 

 

Visst låter det som något man bara inte kan missa prova *ler*

 

Av Svensson Svensson - 1 maj 2015 15:13

Ja det undrar nog alla, jag hoppas på lagom varmt, lagom regn - ja lagom helt enkelt... 

 

jag har alltid tyckt att det är intressant med gammalt sätt att räkna ut, spå väder, att man tittar på vissa dagar för att se hur vädret kommer bli framåt. Så som man kan läsa om i Bondepraktikan.

 

Förra året en dag - jag kommer bara inte ihåg varken datum eller vem som hade namnsdag - så berättade dom på morgontvn att så som vädret var den dagen skulle sommaren bli - men tvärt om!

Först jublande vi - yes så kommer sommaren bli - för det var knallblå himmel o solen lovade en varm fin dag. När det sen kom "tvärt om" så var vi inte alls med på den varianten. Under dagen så ändrades dock vädret o det blev gråare, kallare, ruggigare o avslutades kall o regning.

 

Så tittar man på hur sommaren sen blev.... det började kallt, midsommar var det inte många plusgrader - sen blev det varmare o varmare - ja det blev ruggigt varmt till o med. Och ser jag då till väderspådomen för den dagen stämde det ju på pricken - vädret blev som dagen - men tvärt om *ler*. Men jag kan nu inte hitta just den spådomen, hur jag än letar - hade så gärna velat pricka a den dagen, namnsdagen i almanackan för att se om det stämmer vidare några år....

 

Kikar lite i Bondepraktikan om vad vädret i maj spår vidare.

 

Blir maj våt kommer juni bli torr.

Dagar att kika lite extra på om man tycker det är skoj är:

Philippusdagen(den 1/5). Tre nätter före denna dag och tre närmaste efteråt utgöra tillsammans med Philippus natt de s.k "Ludde nätter", vilka sålunda äro sju. Höres då åska, blir det ett fruktbart och gott år. 
Servatiusdagen(den 14/5). Efter denna dag får man varken snö eller frost.

Eriksmässa(den 18/5). Om Erik kommer med ax, så kommer Olle (den 29/7) med kaka. 

 

Jag hoppas verkligen att vi slipper frost efter mitten av maj... o det är ju Ludde nätter nu runt 1/5 så det kan få mullra lite åska :)

 

 

(http://www.ewiklund.com/bonde.htm#jan)

 

 

Av Svensson Svensson - 1 maj 2015 14:20

 

Ingen mening med att blir arg eller irriterad, jag använder mig istället av att roa mig själv när jag läser dom… för det är verkligen så otroligt långsökt att man skulle nappa på, svara upp på den här typen av mail. Eller får dom verkligen napp???

 

Från start hade jag inte en tanka åt mera privata mail som hamnar i inboxen – men så fick jag en fråga om vad det var för mail jag tänkte på, var det från … ? Då tänkte jag att ja varför inte, varför inte publicera idiotiska mail man får. Visa upp vad personer skriver, hur dom skriver… för oavsett vad som står i mailet så inte är det jag som behöver skämmas för vad som står där, nej det är alltid bara den som skrivit det som får stå där o se dum ut, skämmas. Men frågan är om det skulle ens fungera? En person som skriver mail med det innehållet, som drar på för att försöka skapa någon form av kontakt, reaktion… den är nog heller inte mottaglig för att känna sig dum, känna att den stampat över gränser för vad som är okey – kanske till o med be om ursäkt.  Den här typen är personer som ALDRIG gör fel, allt är enbart alla andras fel….

 

Men nog har det ramlat in några sådana mail o sms under årens lopp….

 

Som en gång, när jag skulle få en varning, så att jag skulle veta att personen tänkte på mig, tyckte synd om mig, sen mitt i allt så kommer det nog mer anklagelser o hot än omtanke :)

 

Det var sms som skulle vara från en polis som blivit tillfrågad från en av mina väninnor som var så orolig för mig, jag var ju i ett destruktivt förhållande… mannen jag hade förhållandet med var farlig.
När jag inte svarade upp på det här smset – det var sänt från ett kontaktkort oregistrerat, så kommer det hot om att personen visste var jag bodde – adress o alla uppgifter sändes med – så att personen o någon till skulle komma o diskutera – vad är jag faktiskt inte riktigt säker på…. Men det visste säkert personen eller kanske hoppades att jag skulle avslöja genom att svara…..

 

Det kom flera sms som försökte skapa reaktion på olika sätt – hade personen svarat när jag försökte ringa tillbaka  så hade dom märkt min reaktion….  Som var ganska noll på alla sms utom där det stod ett namn o att personen tagit livet av sig o det var mitt fel??? Namnet var på en av mina bästa väninnor, o det är ett ganska så ovanligt namn. Får man ett sånt sms mitt i natten, vaknar av det, så visst reagerar man först på vissa av orden i smset. Sen när man vaknat till o läser om så märker man att det står saker där som inte alls stämmer, o man förstår att det är sms som hör till gruppen av sms som kom under några nätters tid.

 

Det här var så längesedan att jag nästan glömt bort det – det tog också lite tid innan jag fick veta orsaken o vem som låg bakom. Det var en ren slump, en granne till mina vänner – jag var ofta hos dom för att passa hundar o när hennes pappa var i livet, ta hand om honom när dom var borta helger på hundutställningar. Dom hade en granne, en man med en dotter, som jag då o då pratade med. Man är ute på tomten o man börjar småprata… det visade sig att han för tillfället bodde i sin chefs hus, för att han var stalkad av en kvinna. Som tydligen nu hade hittat honom igen o letat upp alla han hade kontakt med för att skrämma iväg dom.
När jag tänker tillbaka – sorglig historia.

 

Men det var inte den typen av mail jag från start tänkte på, utan dom här som på olika sätt tar kontakt mest över facebook, mest på engelska, men nu har dom börjat komma på svenska – googelöversatta…..

 

Det är allt från att man har en släkting som dött, som man ärvt, man ska få massor o massor av pengar, personen som kontaktar en är den som ärvt alla pengar men den är så ärlig, kan inte sova, den måste lämna pengarna till rätt person – som självklart är mig!

 

Det kan vara mail om hur vacker man är, hur ens leende får dom att smälta, dom kan inte sluta titta på en… o det kan ske fast att man inte ens har bilder på sig själv för andra att se. Skickligt att se leendet då ;)
Dom babblar på, dom är högt utbildade, dom är nog mest militärer som är ensamma o finns någonstans i Europa – fast dom kommer från USA.  Har märkt också att det mest populära är att ha en dotter, ca 8-12 år, o dom är änklingar det ska vi inte glömma. Dom söker den där stora kärleken igen, den där som ska hålla hela livet….  Orden dom sen skriver om hur fantastisk man är som människa, som kvinna, hur fint landet man bor i är, hur dom gärna vill komma hit…. Helt otroligt hur dom kan veta sådana saker när man aldrig träffats, när dom faktiskt heller aldrig direkt haft samtal via mail heller – dom vet inte ett dugg om en. Roligt är när dom efter några mail kommer med frågan – hur ser du ut o var bor du? Men men ;) dom hade ju fastat för det otroliga leendet o utseendet som man har som gör att man ser ut som en ängel… för att inte tala om hur fint mitt land är o hur dom längtat att få komma o besöka det så lääänge.

 

Hur kan man tro att någon går på sånna här mail? Tror någon att kvinnor är så desperata att dom går på vad som helst, dom uppmärksammas, bekräftas – sen går dom på vad som helst, ja till o med via mail. En sak är ju sol o vårare som har kontakt som verkligen irl kan ge närhet, bekräfta osv… där förstår jag om man som kvinna, kanske ensam, kan gå på deras smicker…. Men via mail? Från en person som man inte på något sätt har personlig kontakt med? Eller är det så att dom faktiskt får napp, att viss procent nappar, vilket gör att det är lönt att sända ut massmail av den här typen?

 

För det som i alla mailen som kommer – för eller senare – är att det finns massor o massor av pengar, men det är något strul, så dom behöver få låna ens bankkonto??? Går verkligen så många på dessa mail, att det är lönt att fortsätta???
Nu vet jag att det inte bara är vi tjejer/kvinnor som får dessa mail, männen får också, dom är bara lite lite annorlunda i hur dom skriver, där är det samma smicker om utseendet – men männen ser inte ut som änglar ;) utan dom inger trygghet, manliga. Sen kommer det mera, tyck-syn-om-mig-jag-är-en-värnlös-kvinna-som-behöver-tas-omhand”

 

 

 

 

 

Ja jag skrattar åt dessa mail, oftast nonchalerar jag dom, ibland så har jag lite skoj för att se hur snabbt det går innan frågan om kontot kommer…  men funderar ändå lite över varför dom här mailen inte slutar komma, för om ingen går på det – vilket jag utgår ifrån, så dum kan man bara inte vara – eller ska jag ångra mig här nu direkt, kom på att jag nog faktiskt vet några som skulle gå på det, som skulle tro på allt som står, inte för att dom egentligen tror på det men för att så fort det nämns pengar, mängder av pengar, dom mäter allt i pengar, materiel status – så går dom på vad som helst. Det finns nu när jag tänker efter en hel del sånna kvinnor – som ser mer till mannens status, till pengar så mycket att allt annat bleknar… dollar tecknen rullar mest i ögonen… Så jag svarar på min egen fråga direkt – ja det finns, så det är därför mailen inte tar slut – för om inget är lukrativt så avslutas det, det är bara där man verkligen kan tjäna pengar som fortgår. Så med andra ord,  hur många går på dessa mail? Oj nu fick jag en annan mer sorglig o skrämmande tanke…. Den var inte att skratta åt.

 

Att så många är så desperata efter pengar, att det är det enda som gäller, man gör vad som helst för att fång in en man men pengar, eller behålla… jag kan när jag tänker efter komma på några namn direkt…. Så då förstår jag att den här typen av mail fortsätter att ramla in…. Och jag kommer fortsätta att antingen nonchalera dom eller om jag är på humör ha lite skoj – se hur lång tid det tar innan dom kommer till anledningen för deras kontakt….

Av Svensson Svensson - 1 maj 2015 13:22


Ja kom på det idag eller nu på morgonen, trots att det var grått o regnigt så slog det mig att nu är det dags igen.

 

 

 

 


Att när jag jobbar natt så får jag den här otroliga vardagslyxen att vara med om hur naturen ändrar sig på kvällen, hur ljuset blir mjukare, dovare för att försvinna o det blir mörkt. Sen går det några timmar – just nu lite fler, men i sommar blir det inte många – där det är mörkt sen märker man hur det sakta sakta blir ljusare tills solen tittar fram igen.

 

 

 

 

 

Är det fint väder är ju himlen så otroligt vacker i sina färger som hör till. Är det grått o mulet så har det också sin charm.

Oavsett vilket så har jag varje gång en stark längtan till att kunna ta ”riktiga” bilder, en bra kamera – inte bara en lite mobil….. Att föreviga stunder då jag får njuta av naturens färger, hur den förändras, hur den somnar eller vaknar till liv. Så en kamera står högt upp på önskelistan hos mig, någon där jag kan få med naturens vackra små nyanser,

 

 

 

 

 

Det är en härlig upplevelse varje gång, jag njuter varje gång…. Just det där att vara ute o köra o märka hur ljudet ändrar sig. Och jag får förmånen att göra det ofta, som en vardagslyx i arbetet. Hur många har vardagslyx, dagligen i sitt arbete? 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards