Alla inlägg den 17 april 2015

Av Svensson Svensson - 17 april 2015 23:03

Dagen har varit lång o seg, tog nästan inte slut. Kändes som om jag körde o körde o tiden borde ha gått jätte fort, men se det var precis tvärt om, tiden gick såååå långsamt idag. Kan säga så att jag nog inte var så där vanligt glad o pratsam idag, fast kanske det bara var hur jag kände det inombords, för kunderna tackade så glatt för turen o jag fick en del dricks.

Men som sagt inombords var jag trött, irriterad, sur, grinig, kinkig, obstinat (obstinett var helt klart i farten) så det var skönt när dagen var slut... hem o så hjälpa dottern med lite kartonger som flyttades, även köksbordet flyttades upp till henne. Kan säga att en så stor bordsskiva av glas ÄR tung... men upp kom den, 3 trappor upp, sega trappor, tur man kan vila efter halva... glas är lite svårt att få grepp om så att det inte glider. Så nu var det flyttat. 

Hon fick också en kartong med massor av fina kastruller - tack :) säger jag till min underbara arbetskamrat som hon fick dom ifrån.

Men blev på så mycket bättre humör *ler* - höra rösten o samtalet ... o så vänder hela dagen. Det bubblar varmt inombords, känner hur  det växer ... o det känns verkligen så otroligt bra med den känslan. 

 

Har jobbat o sovit sen jag kom hem från min lilla tripp (söndag - onsdag) - det ska in en del aktiviteter dom här dagarna jag är hemma. Det bär ju av på söndag igen - en hel vecka ledigt - behövs att ladda lite batterier. Och det kommer att laddas ur o laddas upp ;) den veckan... jag kommer då njuta av alla veckans delar... Uppleva nya omgivningar på dagarna, massor av närhet på nätterna. Det kommer verkligen ge mig energi.

 

Har haft ett långt samtal ikväll o vi har skrattat, framför allt när jag beskrev hur bokomslaget på min nyaste hemkomna bok känns, det är Helgonet, bok 5 i serien som Tiffany Reisz har skrivit. Det är också första boken som har det här omslaget - det är så mjukt, lent, helt underbart att ta i - samma känsla som jag kom på att en dator har på sin "platta" - så leeen, kunde sitta o bara låta fingertopparn glida över för att känna... o det är lite samma material som även nyare vuxenleksaker har, den här lena ytan, mjuka, men ändå "hård"...

Och jag som verkligen älskar att känna med mina fingertoppar, känna med handen - pilleplutta, som jag brukar kalla det, blev glad över att bokens omslag var så det kommer bli härligt att bara hålla i boken när jag läser den *ler*.

 

Har två av mina älskingar liggandes här nära nära, ihoprullade o sover, dom tycker det är lite kallt o ruggigt ute, promenaden var inte populär o nu hoppas dom att jag inte kommer på att vi ska ut en gång till innan imorgon. Dom är så varma o goa att ha såhär nära. Kommer bli lite tomt efter dom sen när dom flyttat med sin matte. Men vet att jag ju får låna både dom här två o andra dotterns "lite" större om jag vill, när jag vill :). Ska nog försöka komma iväg på någon utställning i sommar, kan vara skoj att se mina vänner i ringen, med deras hundar igen. Det var ett tag sedan jag var iväg när jag tänker efter. Men det räcker, låna döttrarnas fyrbenta då o då, sen åka o kika på utställning någon gång. Alltid skoj att träffa gamla vänner från då när jag var lite mer aktiv. 

 

Nej upp tidigt imorgon  - jobba - sen hem o tvättstugan o packa... lika bra krypa ner o stänga ögonen :)

 

 

 

 

Av Svensson Svensson - 17 april 2015 20:57

Det här var en så lätt variant att göra något vackert enkelt o gott, tänk med lite glass och/eller vanljkräm. Helt klart något jag måste testa...

 

Av Svensson Svensson - 17 april 2015 07:41

Ja det är första frågan jag ställer mig själ nu på morgonen istället för att skönt somna om en helt timme till... Visst jag har en aning om vad ADHD är, liksom asperger, men även sjukdomar som bipolär, manodepressiv. Har lite vad ska man säga det allmänna, har läst om dom så jag har just då kunnat lite mer, men som med allt om man inte håller igång något, påminns, uppdaterar sig, har det nära inpå sig så är det inte alltid man kan säga vad det är eller vad som skiljer, mer djupgående.

 

Nu på morgonen så blev det lite intressant att just kika på ADD, jag vet att det är liknande ADHD, men har inte så stor kunskap att jag direkt kunde säga vad skillnaden eller likheterna är. NU vet jag det, nu har jag googlat. (tänkte direkt på den lite roliga bilden med minions o texter - den där det står att man ska ha stor respekt för generationerna som klarade sig igenom skolan UTAN google... stämmer ;) )

 


Nu vet jag att skillnaden är egentligen bara en sak, o det är hur personen upplevs av omgivningen - obs nu att detta är min personlige tolkning av det jag läst - och det är att en person med ADHD upplevs som utåtagerande, man märker av den personen mer i olika situationer, en person med ADD märks inte lika mycket utåt, den har allt inombords istället. Vilket måste göra det svårare att upptäcka så den personen kan få hjälp, den hjälp den behöver.

 

Nu har jag läst på flera sidor om vad både ADD o ADHD är, framför allt skillnaden då. Och även om skillnaden var liten, så fastnade jag o läste mer av texterna, när det är välskriven information, eller tankeställare så fastnar jag o läser klart texten oavsett vad den handar om. Och det här var bra text. (återger den nedan den var läsbar för alla). 

 


Mina tankar när jag läser punkterna är som tidigare när jag läser vad som är ADHD, att ska man hårddra dessa egenskaper eller hur man reagerar o agerar i olika situationer så har då även jag det eller kanske jag som kvinna o inte så utåtagerande/aggresiv mer då har ADD. Gäller nog också alla i min omgivning o vidare ändå... alltså alla har det. För visst känner man igen sig i mycket av det jag läser.

 

Men förstår ju att skillnaden mellan en person som jag, en som kanske då o då agerar o reagerar så att jag känner igen mig i det jag läser, mot en person som lever med det. Är just det här "då o då", lever man med det får man deala med den känslan, den reaktionen på saker hela tiden, flera gånger om dagen. Och det förstår jag kan vara jätte jobbigt o svårt innan man kanske vet varför man gör o känner på ett visst sätt, o även andra runt omkring inte vet. Att det måste vara lättare för alla när man väl vet... man har mer förståelse samt även att man kan göra på annat sätt.

Sen är det ju som med allt, alla är individer, alla är olika, det finns "grader", det kan vara att man märker det mer inom vissa områden mindre inom andra. Har förstått när jag läser om det att barn,  skolan är dom som har det jobbigast för att passa in i mallar som finns. Vuxen har man lättare att anpassa sitt liv, jobb, människor runt sig som gör att det inte är så många mallar o måsten att passa in i som faktiskt stressar upp o förvärrar.

 

Den text jag fastnade lite extra för är denna - "20 saker du inte får glömma om du älskar någon som har ADD" - här finns hela sidan att läsa.

 

Det är helt klart inte enkelt att älska någon som har ADHD eller ADD. För du vet aldrig riktigt vad du ska säga. Varje ord som blir fel kan orsaka ett vredesutbrott.


 

ADD är en typ av ADHD. ADD är som ADHD men utan överaktiviteten. Man blir fortfarande lätt distraherad och tappar uppmärksamheten. Men man kan också ha svårt att komma igång med saker. Fast det blir också ännu svårare att få dem att sluta. Det är vanligare att flickor och kvinnor har add, och eftersom ADD inte syns lika mycket utåt kan det ta lång tid innan det upptäcks och det kan därmed dröja länge innan man får den hjälp man behöver.

 


Äkta kärlek är ovillkorlig men älskar du någon med ADD prövas detta verkligen. Det spelar ingen roll om det är ditt barn, din pojkvän, flickvän, sambo, make/maka eller en sann vän. Ni behöver båda tänka annorlunda för att kunna hantera vardagen.


Genom att förstå någon med ADD kan du bli mer förstående och det kan hjälpa dig in din relation.


Den här listan från Lifehack visar vad som händer i huvudet för någon med ADD/ADHD.

1. De har en hjärna som går på högvarv.
ADD slutar aldrig. Det går aldrig att stänga av och säga stopp. Det är något man måste lära sig att hantera.

 

2. De lyssnar men allt går inte in.
En person med ADD kommer att titta på dig, höra dina ord, se dina läppar röras, men efter de första orden är deras hjärna redan på en annan resa. De kanske hör dig tala men deras tankar kan fortfarande vara ute i rymden. De kanske tänker på hur ditt hår rör sig eller på dina läppar.

 

3. De har svårt att klara hela uppgiften.
I stället för att hålla fokus på det som väntar dem är det för människor med ADD som att gå genom en labyrint. De börjar röra sig i en riktning, men ändrar riktningar för att finna vägen ut.

 

4. De blir lätt oroliga.
De är som djupa tänkare, de är känsliga för vad som händer omkring dem. Att vara i en bullrig restaurang kan låta som att stå längst fram på en hårdrockskonsert. En deppig nyhet kan låta som slutet på världen.

 

5. De kan inte koncentrera sig när de är känslomässiga.
Om det är något på gång som oroar dem eller gör dem upprörda så kan de inte tänka på någonting annat. Det gör att koncentration på arbete, konversation och sociala situationer blir nästan omöjligt.

 

6. De koncentrerar sig FÖR intensivt
När dörrarna till något öppnas dyker personen med ADD ner i det som en djuphavsdykare hoppar rakt ner i havet.

 

7. De har svårt att stoppa en uppgift när de är inne i den.
När de väl hoppat ner i det där havet så stannar de där. Länge. Även när syret börjar ta slut. De kommer inte upp förrän det är helt slut.

 

8. De kan inte styra sina känslor.
Känslorna för en person med ADD flyger vilt och kan inte bemästras. Det är som trassliga sladdar i deras hjärnor som gör tankar och känslor svårbearbetade. De behöver extra tid för att få igång sina system ordentligt.

 

9. De har verbala utbrott.
Deras intensiva känslor är så svåra att bemästra. De kommer impulsivt säga vad de tycker, och ofta säger de saker som de senare ångrar. Men det är nästan omöjligt för dem att ändra sina ord innan de säger dem.

 

10. De har social ångest
Människor med ADD är ofta obekväma i sociala situationer. De är rädda att de kommer att säga något dumt eller reagera olämpligt. Att hålla sig i bakgrunden känns tryggare.

 

11. De är djupt intuitiva.
För personer med ADD är ytan något osynligt som de penetrerar. De ser bortom allt vanligt. Detta är den bästa aspekten av ADD. Det är ett inspirerande drag som skapar kreativa genier. Uppfinnare, konstnärer, musiker och författare har ofta ADD.

 

12. De tycker annorlunda.
Det är en annan fantastisk aspekt av ADD. De tycker ofta annorlunda eftersom deras abstrakta tankar ser lösningar på problem som vi vanliga människor inte kan se.

 

13. De är otåliga och rastlösa.
De blir lätt irriterade, vill att saker ska hända omedelbart. De leker ständigt med sina telefoner, tvinnar med håret eller så studsar deras ben upp och ner. En person med ADD behöver ständig rörelse. Det är faktiskt en lugnande aktivitet för dem.

 

14. De är fysiskt känsliga.
Pennor kan kännas tunga i handen. Fibrer i tyg som de flesta människor inte skulle känna kan klia. Sängar är ojämna. Livsmedel kan kännas konstiga. Prinsessan på ärten, hon hade säkert ADD.

 

15. De är oorganiserade.
Högar är deras favoritmetod för att organisera. När en uppgift är klar går papperet in i den högen tills den växer högt. Ända tills en person med ADD blir frustrerad och rensar upp. Människor med ADD måste vara försiktiga för att inte bli samlare. Det är svårt för en person med ADD att hålla saker i ordning eftersom hjärnan inte fungerar på ett ordnat sätt.

 

16. De behöver utrymme för att röra sig.
Människor med ADD tänker bättre när de är i rörelse. När de pratar i telefon eller har en konversation vill de gärna röra på sig. Det gör dem lugnare och att de tänker klarare.

 

17. De undviker uppgifter.
Att fatta beslut eller slutföra uppgifter i tid är en kamp. Inte för att de är lata eller oansvariga, utan för att deras hjärna är fulla av andra alternativ. Att välja en kan kännas problematiskt. Det är lätt att undvika att fatta beslut eftersom de tänker för mycket.

 

18. De kan inte komma ihåg enkla uppgifter.
Ett annat paradoxalt drag från ADD är minnet. Människor med ADD kan inte komma ihåg enkla saker. Som att plocka upp sina kläder, handla mjölk i affären, eller komma ihåg möten. Men å andra sidan: de kommer ihåg alla kommentarer, citat, och telefonnummer de hört under dagen. Synliga saker är lättare att komma ihåg. Det är därför de har femton fönster öppna på skrivbordet.

 

19. De har många uppgifter på gång samtidigt.
På grund av en ständig aktivitet deras hjärna vill de gå vidare till nästa uppgift så även fast de inte stängt ner den förra. Ju mer som händer på en gång, desto bättre. Multi-tasking är en favoritaktivitet.

 

20. De är passionerade i allt de gör.
Känslor, tankar, ord och beröring är kraftfulla hos en person med ADD. Allting är förstorat. Det är en välsignelse när det kanaliseras på rätt sätt. När en person med ADD gör något gör de det med hela sin själ och hjärta. De ger allt de har. Denna kvalitet är det som gör en person med ADD så älskvärd.


 

   

 

 

 

Undrar om det finns någon som inte kände igen sig i någon eller flera av punkterna? Men att det kanske inte är hela tiden utan sker då o då att den känslan eller agerandet kommer?

 

 

"älskar o älskas"

 

 

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<<
April 2015 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards