Alla inlägg den 5 april 2015

Av Svensson Svensson - 5 april 2015 13:13

Eller??? Ibland undrar jag faktiskt över det där sista, om folk har sunt förnuft, om det går att tänka på det här att om jag gör si kommer så att ske – ”What goes around comes around” är ett väldigt bra ordspråk.

 

Nej tydligen så kan man agera hur som helst, reagera hur som helst… även fast att man så väl vet att man faktiskt gjort fel själv eller kanske är det där ett önsketänkande från min sida? Att alla faktiskt vet vad det är dom gör, även om dom sen inte vill erkänna sina egna fel, utan gärna lägger över skulden på någon annan. Eller är sanningen så att dom här personerna lever i sin egna sanning, där det aldrig är deras fel eller att dom aldrig gör något fel? Ja det är en än mer skrämmande tanke… då kan dom ju inte ens förbättra sig!

 

I natt körde jag ett gäng personer där en av dom fått böter av polisen. Något hade skett, ska inte gå in på vad, det är ganska oväsentligt eller om jag tror att det var det eller något annat. Men jag blev ialla fall tillfrågad om jag ansåg att det var okey av polisen att ge böterna eller om det var dumt. ”Aj”, vill helst slippa den här formen av frågor, jag vet ju för det första inte vad som skett, jag känner inte personen o vet alltså inte hur den normalt agerar i olika situationer. Jag mumlade ialla fall något ohörbart svar om att jag inte kunde svara för jag var inte där o såg hela situationen.

 

Diskussionen gick ialla fall högt bland personerna i bilen, hua så hemskt det är när man blir fel behandlad. Ja enligt dom ja, o lagen ser ut si o det finns sådana regler osv…. För så många år sedan gällde detta… eller detta…. Men man måste vara medveten om att lagar o regler kan ändras, o dom ändras ganska ofta, för att det inte ska bli feltolkningar, eller kompletteras, göras bättre, ändras för hur det är idag osv. Det kan ibland vara en klok idé att titta på hur det ser ut idag innan man yttrar sig, gamla saker är som sagt totalt oaktuella att ens titta på när man ska se vad som gäller eller inte. Man ska hålla sig lite uppdaterad innan man yttrar sig, är en bra tanke på många sätt.

 

Det är också intressant, inte bara då det som pratades om i natt i bilen, utan om jag ser i ett vidare perspektiv. Hur otroligt egotrippade människor är, hur svårt dom har att se sin egen inblandning, se att ett om jag gör si så kommer så att ske, det här med sunt förnuft, se helheten, se sin egen inblandning är väldigt svårt. Allt är bara ALLA andras fel, själv gör man INGET alls….

 

Det enda man kan vara säker på är att som i nattens fall, polisen inte ger böter om h*n inte såg vad som skett, o kan med säkerhet ge böterna. Att i andra fall helheten tas med, att man ser på vad som skett före, men även agerande hos personer efter. Det kan ge bra fingervisningar om många saker. Som varför något sker, eller om det som sagts är sanningen…

 

Helt klart är ialla fall att flera ska se efter framför sin egen dörr innan dom börjar tala om vad som är rätt o fel, hur man ska agera eller inte. Hålla sig mer uppdaterade om vad som verkligen gäller innan man tycker o tänker i specifika fall….

 

Kom på nu att ja det finns ju något som jag skulle kolla upp, vilka lagar o regler som gäller, vad som är rätt o fel att göra... som jag gjorde angående ”cykellyse” en gång i en diskussion, eller angående antal timmar osv.

Det är bra att veta vad som gäller många gånger, så att man inte själv faller i en grop där man faktiskt har fel… om man yttrar sig för fort.

 

 

 

 


Fram för mer sunt förnuft, mera se sin egen sak i frågan - det är inte bara en iblandad i saker som sker, agera mindre egoistiskt, sluta manipulera andra för att få vara i centrum/synas/bekräftas...  


Av Svensson Svensson - 5 april 2015 12:11


Cogito, ergo sum

 

  -  jag tänker, alltså är jag

                                      ~ Cartesius




 


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<<
April 2015 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards