Alla inlägg den 1 april 2015

Av Svensson Svensson - 1 april 2015 23:43

Av dagen då vi får skämta med varandra.

Har du blivit lurad idag, har du noterat skämt som skett omkring dig eller har dagen o skämt helt gått dig förbi?

Jag har inte blivit lurad idag, jag har heller inte själv sett eller märkt av något skämt. Det enda var lilla dottern visade mig en filmsnutt med en buss o passagerare som lurades att alla skulle sätta sig på samma sida i bussen för att bromsarna skulle fungera. Frågan är hur många som flyttade på sig för att dom hörde om bromsarna eller om dom bara hörde "flytta över till..." o när andra gjorde det följde dom efter. Alla verkade vara ganska trötta...


Hörde även om ett annat som var bra.... på en arbetsplats, där dom skrev att det inte skulle vara rysk kaviar så det skulle meddelas till köket - dom frågade om det var ett aprilskämt - var serveras det rysk kaviar hur som helst???? 


Jag har faktiskt bara blivit lurad en enda gång, o då ordentligt. Min lilla dotter o hennes lärare, en lärare som jag själv haft som klassföreståndare en gång i tiden. Dom två lyckades lura mig - ler vid minnet.


Och lilla dottern fick idag nyckeln till sitt första egna hem - både till hennes o min glädje. Men totala flytten blir efter påsk, efter att lägenheten blivit renoverad, det behövdes.... går inte att bo i dom färgerna...

Av Svensson Svensson - 1 april 2015 07:10

Sommartider, hej hej, sommartider
Jag känner det är nånting på gång
Kom och stanna ute natten lång
Snurra runt i en stad som glöder,
som viskar: Bli min i natt.


Sommartider, hej hej, sommartider....



Inledningen på Gyllene Tiders gamla låt, som väl alla kan nynna på, ialla fall just den frasen. Det var en av dom mer spelade låtarna från deras tredje skiva. Och det är en fras jag faktiskt kommer på mig själv att nynna varje gång det är dags att ställa om klockan till sommartid. Inte alls så att jag ser fram emot omställningen eller att jag tycker det är bra. Nej för mig är det mer om någon nära mig sa han tyckte om kokta morötter när han var liten, ”det är ett bevis på att djävulen existerar”.


 


Ja jag gillar inte alls omställningen, jag har svårt att komma i balans varje gång tiden ställs om. Alltid svårare just vid omställningen till sommartid än när det går tillbaka till vintertid, även om det också tar lite tid att återfå en balans. Minst 2-3 veckor nu o sen 1-2 veckor i höst.


 


Jag har absolut ingen som helst förståelse för att det ska vara mer ljus tid att utnyttja??? Vi ska ju sova också, ett visst antal timmar per dygn för att må bra. Jobbar jag vill jag att det ska vara kväll o börja skymma på kvällen. Är jag ledig kan jag ialla fall ändra om min dygnsrytm så att jag kan utnyttja soliga eller nattens timmar precis som jag vill.


 


En sak som är otroligt roligt med mitt jobb är hur många olika personer jag möter, med massor o massor av kunskap inom olika områden. Men också att jag får frågor som jag ibland kan svara på, ibland inte. Då googlar jag när jag kommer hem för att se om jag kan hitta svaret. Det är för att jag är nyfiken av mig när det gäller ”kunskap”.
I helgen som var, natten då sommartiden inföll så var det ett par o jag som pratade om detta med hur svårt det är att få kroppen o dygnsrytmen o balans. Men vi kom också in på hur länge vi hållit på att ända om vår tid vår o höst. Hon sa att det måste väl vara 10-15 år nu, han menade på att det nog måste vara 20 år, minst. Jag tänkte tillbaka o kommer ihåg ett samtal jag hade med en arbetskamrat en av dom första åren omställningen kom. Och det var då en bra bit mer än 20 år.


 


Den här gången var det dock inte google som gav mig svaret, utan radions morgonpratare. När dom tar upp olika saker som skett på dagens datum under år tillbaka. Dom tog just upp att det faktiskt är 35 år i år sen vi ändrade om för första gången, 1980. Tänk att det är så länge som jag varit irriterad o svurit åt detta idiotiska påfund…. ändra på tiden för ro skull.


 


Nynnat på frasen ”sommartider, hej hej, sommartider…” det har vi gjort nästa lika länge, den kom 1982. Samma år som sommartidsändringen infördes nynnade vi istället på Gyllene Tiders första hit ”Flickorna på TV2” *ler* ska inte säga att det kändes som igår, för det gör det inte. Men det är skoj med vissa låtar hur minnen dyker upp o man börjar nynna på dom bara man pratar lite om dom. Jag lär få ha ”sommartider hej hej…” kvar i huvudet ett tag framåt nu.

 

 

 

 

Bilden får mig direkt att längta efter semester o en trave med böcker, har en liten hög som ska läsas samt några till på ingång med posten (eller vad det nu är dom skickar via). Bokrea är en farligaste för mig, då bara måste jag shoppa, jag kan inte låsta bli. Tur att böcker har blivit så pass billiga som dom blivit mot förr. Det är något jag verkligen gillar :), jag som är boktokig.

 

 

 

 

 

 

Av Svensson Svensson - 1 april 2015 01:48

START – av denna blogg, den 1 april


Är det starten på en ny blogg, en sätt att skriva av mig, är det en start på ett nytt liv ELLER är det bara att aprilskämt?  Vem vet, tiden får utvisa om det är en seriös tanke bakom eller om det är mera ett skämt, en satir, ett sätt att driva….


Den som lever får se säger man o det stämmer ju otroligt bra även i detta fall. Just nu kikar jag mest runt, ser att det är en lätt blogg, lätt att förstå hur den fungerar trots att jag är mer död än levande just nu. Började på ett annat ställe, men ärligt så var nog inte mitt intresse för att bygga upp en sida där nog starkt. Så jag fixar lite här istället o ser vad det kan ge – eller bygger jag bara upp en mask????


Det finns helt klart en tanke, en anledning till starten för mig att börja blogga. Ett bra sätt ikväll eller nu i natten att hålla mig lite vaken, ska lägga om lite dygnsrytm, för att jobba några nätter framåt. Att utforska o fixa här är lagom för att hålla mig vaken.


Tror nog att jag är ganska nöjd med den som den är, gillade snirklarna som var basutförandet. Sen tar jag samma utseende som min gamla hemsida hade, svart med rosa text, jag kan inte avstå från att ha det så igen. Varför ändra på ett vinnande koncept? O med vinnande tänker jag enbart på hur jag själv är nöjd med det jag valt. Så ingen behöver tro att jag menar något annat.

 

 

 

 

 

 


   Idag är första dagen av resten av mitt liv -  var tacksam för det du har, visa kärlek o framför allt njut av dagen. 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<<
April 2015 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards